Gå til innhold
Arkivverket

[#25382] Hanna Marie Olsen f.1872 emigrant til Amerika?


Gjest Britt Skjelbred Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fant dem i kiekebøker, Kjell! Jeg har lett i emigrantlister mellom 1894-1901. Den eneste jeg har funnet så langt er en Marie Olsen fra Norge, f. 1872. Få andre opplysninger, bortsett fra båt og Ankomstdato. Prøver med en lenke her. Vet ikke om det går med vanlig kopiering. LenkeFinner ingen som begynner med H for Hanna og Ols for Olsen, i passe alder. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Nei den lenken virket ikke uten at signering. Da må du registrere deg og få passord for å se listene på Ellis Island, Britt. Mulig det finnes andre måter å kopiere på herfra? Det var svært få opplysninger om denne damen. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbred Hansen

Hei og tusen hjertelig takk til Gunn og KjellDet er kjempefint at dere forsøker å løse mitt problem, jeg hadde ikke sett i Kristiania på søsknene så det får jeg ta nestegang jeg er på Byarkivet, jeg forsøkte å se på lenken til umulige emigranter, som min oldemor jo må være der fant jeg ei Hanna Olsen men hun var sikkert gift Olsen da mannen het Karl Olsen det var i 1912 jeg logget meg inn med passord men det sto hverken dato eller hvor hun opprinnelig kom fra . Det skal da ikke være mulig å bli så totalt borte. Hjertelig takk igjen til dere to dere er fantastiske. Ps. Moren Anne Marie Johansdatter ble født i Brunlanes 11.juni 1833 tror jeg.Jeg kan ikke tyde ordentlig stedet ,Blaa Nera noe i den duren bs. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Den eneste gården jeg finner i Brunlanes som har noe med Blaa i seg er denne: 'Blaaegeren' Her bor faktisk en Johan Andersen i 1865, men jeg aner jo ikke om dette kan ha noe med 'din Anne Maries' far å gjøre. Det stod ikke farens navn på de kilder du har sett? Her er lenke til 1865 telling for Brunlanes. Lenke Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har lett litt for å forsøke å finne Johan Andersen fra Brunlanes .På F. S. fant jeg en som kunne passe i alder med foreldre, Anders Johnsen og Ingeborg Thorsdatter. Dette paret bor på gård Ulleberg i Tanum , Brunlanes. I 1801 bare med et par barn, men får senere mange. Du finner listet opp ved foreldresøk på F.S.( Minst 10 barn.) Lenke Vet ikke om dette kan være noen av dine forfedre i Brunlanes? Kan hende du finner gårdene og slektshistorie i Brunlanesbøkene. Bygdebøkene har jeg dessverre ikke hjemme her nå.Dåpen til Anne Marie Johansdatter i 1833 har jeg ikke greid å finne. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbred Hansen

Hei Gunn og tusen takk igjen Dåpen til Anne Marie tror jeg jeg har funnet11.juni 1833 døpt 27.juli 1833 Inderst Johan Andersen og h. Maren Hansdatter, Tanum jeg har forsøkt i bygdebøkene men finner ikke gården,jeg må lete videre. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har prøvd å lete gjennom gamle navn fra Brunlanes i noen opptegneser jeg har fra en fjern slektning på Annisrød.Der finner jeg ingen navn som likner på det 'utydelige' som du har funnet i dåpsdokumentet.Hvis du ser på lenken i mitt innlegg 29, finner du den eneste gården i Brunlanes med et navn som begynner på det samme : ' Blaaengen' sikkert Blåenga i moderne verson. Tidspunkt og alder på mannen kan vel stemme? Riktignok bor han sammen med en Maren, men ikke Olsdatter. Det står anført at begge er ugifte. Han kan vel muligens være enkemann, selv om det pleier å være anført?Har du Bygdeboka til 'Astrid Jansen' ? Mener det er den nyere utgave, etter L.Berg. I så fall kan du jo lete etter denne gården og se om du finner noe av interesse der? Hvis den står nevnt da?De fleste bygdebøker mangler mye om plasser. De har mest opplysninger fra gårdene, dessverre.Skal høre senere med en jeg kjenner i Brunlanes historielag. Mulig de der har bedre oversikt over de gamle plass-navnene. Ha en fortsatt god søndag. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg ser at jeg har vært litt for rask i mitt forrige innlegg. Hastverk er lastverk. Den Maren som skulle være mor til Anne Marie Johansdatter skulle jo hete Hansdatter. Den jeg hadde funnet het Olsdatter, men likevel ville jeg undersøkt om de finnes nevnt i Bygdebøker.I 1865-tellingen for Brunlanes er det bare to stykker som kan være en mulig far til den som ble født i 1833.Navn Johan Andersen. Her har du den andre kandidaten, men her passer ikke gårdsnavnet.Ellers kan han jo ha giftet seg om igjen, og ha flyttet. Mulighetene er mange. Du vet vel heller ikke om hennes foreldre lever i 1865?Finnes det skifter som du kan lete i tro? Her er den andre Johan fra Brunlanes. LenkeJeg har prøvd å søke etter giftemål og barn i dag på F.S. Men der er ikke tilgang til søk i dag. Har også søkt gjennom DIS i slektstrær der. Null resultat, dessverre. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen igjen! Her fant jeg en Anne Marie Hansdatter døpt 1833 under foreldresøk på F.S. I dag viket det. Lenke Denne skulle vel passe til den du har funnet døpt? Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Johan Andersen og Maren Hansdatters giftemål i Larvik. Her står et annet navn etter Johan Andersen, muligens en ledetråd? LenkeKan hende du kan finne denne vielsen i kirkebøker? Hvis du ikke alt har den da? Lykke til! Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det fantes i alle fall noen gårder, Ekedalen i Brunlanes på den tiden Johan Andersen giftet seg og fikk en datter Anne Marie. Lenke Kan hende dette er et sted å lete etter opphavet? Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er vi muligens tilbake til antatt Johans Andersens foreldre, som jeg har vært borti før. Se på denne lenken. Dette foreldreparet har fått mange barn i Brunlanes, både før og etter 1801.Kjenner du noen igjen fra disse navnenene? LenkeRiktignok har Johan blitt til Johannes, men det skjedde ofte ved dåpsinnskriving. Alder passer bra, i alle fall. Denne gården burde ikke være vanskelig å finne i bygdebøker.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hvis du søker på foreldresøk i Fam.S.( Bare sett foreldre Anders Johnsen og Ingeborg Thorsdatter i søkerfeltet helt til høyre. Ingen andre data skal fylles ut.)Da får du opp en rekke barn født i Brunlanes , Ulleberg, av dette foreldreparet.Noen er riktignok listet opp flere ganger, men jeg nevner: Olea Marie f. Thorine f. 1794 Maren f. 1800 Johanne Marie f.1803, JOHANNES f. 1805 * Jonine Maria f. 1808Alle f. Ulleberg . Brunlanes.Her er mye navnlikhet i alle fall.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbred Hansen

Tusen takk igjen til deg Gunn det er kjempeflott at du hjelper meg jeg fant noe i bygdeboka, men der virket det som Maren Olsdatters far døde og moren Ingeborg Maria Torsdatter giftet seg igjen med Anders Jonssøn , så far til Maren er Ola Sørensen, men dette må jeg sjekk i kirkebøkeneTusen takk til deg.Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.