Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25580] Holm sokn i Rauma

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Foreldrene er i hvert fall greie: far Peder Mortensen Lindset, 1746-1810, fra Tresfjorden, gårdbruker på Mittet 1781-1810. Mor Marit Eriksdatter Reistad, 1751-1829. Begge av kjente slekter står det i bygdeboka, så her er det sikkert mulig å finne mer på andre sida av Romsdalsfjorden. Skal se hva morgendagen kan bringe.

Gjest Osvald Rydjord

Morten Pedersen, 1708-72, sønn av Peder Iversen Eidhammer Sør-Sylte, ca 1662-1717, gardbruker på Lensmannsgarden Ivergarden Sør-Sylte 1697-1717. Peder g 1689 med Marit Iversdatter Sør-Sylte, 1687-1767. Peder Iversen SS synes å være gift før med Anne Fredriksdatter Sør-Sylte og enke Marit Iversdatter gifter seg igjen i 1718 med Rasmus Pedersen ... Sør-Sylte, 1687-1767.Marit er datter av Iver Larsen Sør-Sylte, 1631-?,Iver sønn av lensmann Lars Nilsen Dall Sylte, ca 1586-1662, g med Kristi Iversen(?), ca 1600-etter 1662.Lars sønn av Nils Olafsen (Dall) Sylte, ca 1560-1610, g ca 1585 m Guri (Larsdatter). Nils sønn av Olaf Eriksen Sylte, ca 1530-1602. Alle de siste brukere i Lensmannsgarden.

Gjest Osvald Rydjord

Når det gjelder Marit Eriksdatter Reistad, 1751-1810, har jeg problemer da den gamle Veøyboka til O.Olafsen er mer gardshistorie. I 1701 er Erik Iversen 10 nevnt, men han er nok for gammel til å være Marits far. Ellers er Erik et Reistadnavn langt bakover i tid.

Gjest Steinar Eik

Marit Eriksdtr. Ø.Reistad ble konfirmert i Veøy 1765. Dette er sannsynligvis den riktige Marit. I så fall var hun bare 14 år da hun ble konfirmert, noe som skulle tyde på gode evner. Derimot finnes hun ikke i dåpsregisteret for Veøy. Jeg har gått gjennom brukerrekkene mine for både Øvre og Nedre Reistad uten å finne noen Erik som i alder kan høve som Marits far. Heller ikke finnes noen Erik på de andre gardene på Vågstranda eller Hjelvika som kan være hennes far. Samme resultat når jeg søker i lister over plassfolk og tjenere i det samme geografiske området. Hvis jeg skal gjette, så var Marit Eriksdtr. fra Tresfjord/Vestnes, men hun kan ha dratt ut i tjeneste i ung alder, sannsynligvis hos slektninger på Reistad.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.