Gå til innhold
Arkivverket

[#25584] Kirsten Danielsdtr. f ca 1741 Alstahaug pr.gjeld, Nordland

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på en av min vennines aner Kirsten Danielsdatter som anteligvis ble født i ca 1741 ut fra Folketellingen 1801, hvor hun oppgies til å være 60 år. Har sett kirkebøkene for Alstahaug 1737-1744(muligens til og med 1745 og litt uti 1746) uten å finne henne som døpt på den ene mikrofilmen, og på den andre hvor det er navneoversikt bak filmen er hun ikke med. De opplysningene jeg har om henneHun ble gift 13.01.1762 med Jens Ellingsen Blomsøen har ikke notert hvor de ble gift, men det må ha væart i Alstahaug eller på Tjøtta. Da står det at begge da var i Blomsøen. Barn1)Dorethe Jensdatter døpt Dom Jubilate 17622)Jonas døpt 4.Latare 1764 i Alstahaug, som var gift med Maria Olsdatter Olderøen fra Tjøtta døpt 3.p.trinit. 1765. Det er disse jeg skal videre på3)Elen døpt Dom 20.p. trinit. 1767 i Alstahaug4)Anders født 14.08.1774, og døpt 11 m a trinit. 17745)Daniel født 07.03.1779, og døpt die Parasch 1779. Dette var rett før 06.04.1779, som var i rett før påske(testo paascat).Det kan være flere barn i denne familien, og hvis noen har flere barn tar jeg også imot opplysninger om dette med glede.Jeg vet at kirkebøker for Alstahaug er utlagt på internett, men der mangler det mye. Dessuten bor jeg jo slik til at jeg har mulighet for å få sett dem på mikrofilm på biblioteket her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Giftermaalet var i Alstahaug 13 jan. 1762. Ser en Kirstina dopt 9 feb. 1738 dtr. av Daniel Jonsen og Elen Jensdtr. Indre Varoen i Heroy kirkebok, men om hun er den riktige vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Giftermålet i 1762 fant jeg jo på mikrofilmen, men det sto ikke noe der om hvor Kirsten var fra. Hun som ble døpt i Herøy i 1738 kan være den riktige, selv om hun skulle være født ca 1741 ifølge folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser jo nå at Kirsten og Jens har datteren Elen døpt i 1767, og mor til Kirsten døpt i 1738. Det styrker jo iallefall teorien om Kirsten i Herøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett mer på Kirsten Danielsdatter som ble døpt i Herøy Dom sexages 1738 på mikrofilmen PF-412, og kommet frem til at det meget sannsynlig er den riktige. Dette fordi at dennes mors navn Elen er å finne blant Kirstens barn, og hun har også sannsynligvis kalt opp en søster. Finner Daniel Jonsen Inder Herøen og Elen Jonsdatter som trolovet i Herøy Dom Cantate 1729, men har ikke funnet dem som gift. Barn funnet i kirkeboka:1)Dorethe Christence døpt testo anmunt 1730 i Herøy. Kirsten kaller en av sine døtre for Dorethe.2)Øllegard døpt Dom Rogate 1732 i Herøy3Jon døpt 6.p.trinit. 1734 i Herøy.4)Kirstina døpt Dom sexages 1738 i Herøy. Blant fadderne Elen Johansdatter(Jonsdatter?) Værøen og Bereth Johansdatter(Jonsdatter?)Øksningan. Var dette søstre av Elen eller Daniel? Blant fadderne var også Jens Hansen Værøe.Ved barnas dåp bodde familien i Indre HerøyDen mikrofilmen jeg må på for å finne flere barn her er på utlån, og derfor får jeg ikke sett etter flere på en stund. Noen som har flere barn her, og noen som vet mer om anene til Elen Jonsdatter og Daniel Jonsen Indre Herøy.Beklager at jeg kommer med disse gammeldagse tidangivelsene, men har ikke fått sett på noen kalender enda. Dage-kalenderen jeg hadde ble borte ved formatering av harddisken i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.