Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25628] Siur Johannesenf.1730-1740 ?, bosatt Hauge(Høye) i Myking,Hordl. Hvor fra?

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Er det noen med tilgang på bygdebok for Haus som kan sjekke om Sjur Johannesen f.ca.1730-1740 og som bygsla først Li(Lid) i Myking og siden Høye i Myking ; gift med Dordi(Dorthe)Johannesdatter er det samme paret som gifer seg i Stamnes, Haus? Lenke Hilsen Bjørn Gundersen

Gjest Marit Rambjør

Eg ser att det i folketeljinga 1801, bur ein Sjur Johannesen på Gjerstad, og eg vill tru det er første ekteskapet hans du har funne.Eller kanskje ikkje når eg ser nærmare etter. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11250&gardpostnr=79&personpostnr=1735&merk=1735&tid=19:07:55#ovre>Lenke Men eg fant følgjande i Bygdebok for Lindås Myking sokn. Dordi levde 1737 til 1803, Sjur Johannesen er sagt født 1743 død 1816. Men i folketeljinga i1801 er han født ca 1733.

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Vaksdal bygdebok, Stamnes sokn: Sjur Johannessen f. på Grøsvik i 1732 ble gift 1761 med Dordi Johannesdatter Mo,Stamnes født 1739. De var husfolk på Grøsvik en tid, men bosatte seg senere på Li i Eikanger skipreide. Barn: Marita f.1762. G.m. Knut Johannessen Jordal. Johannes f. 1763 d. før 1827. 2 barn. Brita f. 1764 G.m. Simon K. Toskedal br. 1. Marta G.m. Haldor Monsen Bjørnvoll. Marta G.m. David Johannessen Schou. Ingeborg G.m. Bård Olsen Tveitå. Maria.Sjur sine foreldre: Johannes Knutsen 1702-1738/Marta Olsdatter Eide 1700-1767.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Gjest Marit Rambjør

Så då stemmer det stemmer det nok att familien flytta først til Hauge og sidan (trulig rundt 1772/74) til Li i Myking. Eg har ikkje Mykingboka her og no. Men det Johan Ludvig skriv om ekteskapa til barna stemmer med det eg huskar frå i går.Så vidt eg minenes strekte Eikanger skipreide seg så langt nord, ei tid. Eller så har dei som skreiv Vaksdal bygdebok, tatt feil av Li i Myking og ”Eikong Li”,ved Eikanger ca ei mil lenger sør.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.