Gå til innhold
Arkivverket

[#25658] Nils Audensen Rognstad, Toten - kona Ragnhild fra Hon (Hoen)/Knive på Eiker?

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

I VSLT nr. 3/1987 s. 222f. i artikkelen 'Om Niels Oudensen Rognstad på Toten', mener Jan Fredrik Lysaker Engedahl at det er 'mulig' at Ragnhild Paulsdatter i likhet med Nils også kommer fra Eiker, hun er 'trolig' datter til Paul Torgersen Hoen nordre/Knive på Ø. Eiker.Jeg lurer på om det finnes kilder som evt. kan underbygge dette nærmere, evt. om hypotesen i mellomtiden er forkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det denne Nils Oudensen du mener?IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | PedigreeNIELS OUDENSEN Male Event(s):Birth: 1599 Knive, Eiker, Buskerud, Norway Christening: Death: Burial: Parents:Father: OUDEN OLLUFSENMother: GURINE NILSDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trolig det, selv om Auden Olsson (Olufsen) så vidt jeg vet bare sees på gårdene Holte og Rakkestad på Eiker. Før dette bodde han på Mælum i Modum (se nevnte artikkel i VSLT nr. 3/1987).Hvor FS har fått Knive fra, kan man bare fundere på. - Nils Audensen var nok dessuten født før 1599, for han var på Rognstad allerede i 1612.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen 'Slektene fra Møklegård og Kil. De eldste kjente ledd', NST XXXIII (1991), note 120, skriver Atle Steinar Langekiehl at Jan F.L. Engedahl og Jens P. Nielsen arbeider med en undersøkelse av Hon-ætten fra Eiker.Er det kjent om dette arbeidet er ferdig, og om det evt. er publisert noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg regner med at dette temaet er en fortsettelse av '21611: Rongstad på Toten, skifte 1663 etter Ragnhild Paalsdatter, gift med Niels', som var en debatt med litt aktivitet i vår og til midt i juli.Det opplyste arbeid om Hoen på Eiker er fortsatt ikke ferdig fra Engedahl og Nielsens side, men Langekiehl røper noen detaljer om denne ætta i sin siste artikkel i Genealogen 2/2004.Når det gjelder de opplysninger som er registrert i Family Search (FS), så må disse alltid tas med en klype salt, opplysningene er sekundære og ofte ukritisk registert uten kontroll mot originalkilder.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen direkte fortsettelse, selv om begge emner omhandler Rognstad-folket. Mitt fokus ligger på Ragnhild Paulsdatters opphav.Jeg er klar over Langekiehls opplysninger i Genealogen 2/04, om en forbindelse mellom Hoen og Østby-ætten (Rosensverd), som bl.a. er grunnen til at jeg tar opp dette temaet nå.Men takk for opplysningen om at arbeidet om Hoen ikke er ferdig. Det blir sikkert desto mer interessant å lese når det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

På skiftet etter Ragnhild Paulsdatter på Rognstad 10/2 1663 ble det nevnt at hennes odelsgods var 1 pd. i 'Sørum på Ringerike'. Dette viser seg å være Sørum i Norderhov, hvor Nils Audensen i 1647 sees med dette godset. Gårdens skyld var 2 pd. og den andre halvparten ble eid av Borgermesteren i Chra.I 'Ætten fra Liltvet i Hurum og dens forgreininger i bygdene rundt Oslofjorden', NST XXXVII, 1999, nevner Per Reidar Bjørnerud Christiansen på s. 16f. at Ola Halldorsson på Hon hadde eid 1 1/2 pd. i (Nordre) Sørum 'på Ringerike', hvorav 15 lpd. ble arvet av sønnen Torger Olsson. Dette skal så ha gått til dennes sønn igjen, Ola Torgersson.Hvilket Sørum er dette? Dersom det er Nordre Sørum i Hole, kan jeg ikke se at man i gårdshistorien for Hole har nevnt at Hon-ætten har vært eiere her. Sørum i Norderhov er én matrikkelgård, men består for såvidt av flere bruk (1888-matrikkelen).Dersom det likevel skulle vise seg å være Sørum i Norderhov, synes jeg det kan være interessant i lys av hypotesen i innlegg 1, men dersom ikke de andre Torgersbarna arvet noe i Sørum (som artikkelen i NST XXXVII gir inntrykk av), eller senere makeskiftet til seg noe i gården, er det mer problematisk.Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.