Gå til innhold
Arkivverket

[#25706] Overstryking i kirkeboken


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Dette er egentlig et 'lufte' spørsmål men jeg tenkte å høre om noen har opplevd det samme eller kan ha en forklaring på det. Jeg skulle i kirkeboken å se når broren til min bestemor var døpt. Det står et navn som er overstrøket og deretter er det oppført det navnet som han brukte. Kan dette skyldes en skrivefeil? (det var et helt annet navn så da burde det ha vært skiftet linje for neste navn)Eller har det vært uenigheter om navnet. Har noen andre opplevd dette eller har noen forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Kongsberg kirkebok 25.11.1775: Døbt Ole Nielsen Mølstads sønn Knud. Senere tilføyet merknad: Ble ved dåpen kalt Joen. Jeg tror vel helst at presten har ført kirkeboka på forhånd, og ført inn det navnet foreldrene har gitt beskjed om. Men så har da foreldrene ombestemt seg i siste liten. Andre forklaringer kan vel også tenkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når presten legger inn en forklarende merknad er jo saken grei.Ved avskrift har jeg sett litt på overstrykninger, men mi erfaring er at det i de fleste tilfeller dreier seg om feilskriving. Ved dåp har jeg f.eks. sett at presten som farens navn har begynt å føre en av fadderne som navn, eller han trekker inn noe fra forrige oppføring. En vanlig feil er også å gå i surr på farsnavn, at mannens farsnavn f. eks.'smitter' over på kona. Mulighetene for feilskriving er mange, og presten hadde jo ingen slettetast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.