Gå til innhold
Arkivverket

[#25831] Ord og utrykk


Gjest Sigrid Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Det finner du ut ved å bruke ordlista nederst på sida.Du kan også skrive inn 'føderåd' i boksen 'søk itema/gå til nummer' øverst på sida, så ser du at spørsmålet har vært stilt og besvart før!Jeg kunne kanskje gitt deg svaret rett ut, men på denne måten lærer du i tillegg om måtene å bruke Digitalarkivet på, så da slår du to fluer i en smekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Føderåd er rett til husvære, underhold,m.m som den gamle eier av en gård betinger seg av den nye eier. Føderådsmann/kone er da gamlefolka på gården. Bestefar/mor hvis det er sønn eller datter som overtar i rett nedadgående linje. Hilsen Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

I ordlista får veg opp føderaadskone, men ikkje føderaadsmann. Føderåd hadde både mann og kone, og ektepar, når dei overlet garden til yngre krefter. I alle fall hadde dei det her på traktene. Men det var sjeldan ordet var bruka her, det var hels kårkjerring eller kårkaill (kårfolket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Tusen takk til alle gode hjelpere. Føderådsmann var nå det jeg trodde det var, kårmann. Det som fikk meg til å stusse var at min oldefar står nevnt som føderådsmann på en gård der han og gårdeieren er på samme alder bare 34 år i 1865. Jeg har ikke funnet ut at de er i slekt. Kunne man også oppnå kårstatus på en gård som event. ble solgt ut av familien? Mvh Sigrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kåret var en del av salgsummen-da som nå.Man kan /kunne avtale diverse ytelser som borett ,diverse naturalytelser osv.Og dette er ikke avhengig av slektskap mellom kjøper og selger. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Tusen takk for svarene. Jeg trenger å kikke på de tinglyste papirere på gården, kanskje var det sykdom som var årsaken til salget, barna var for unge til å ta over. Mvh. Sigrid Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.