Gå til innhold
Arkivverket

[#25874] August Larsson og Amalie Andreasdatter, Hadsel ?


Gjest Eva Beate Runde
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Beate Runde

Hei! Prøver å finne ut om foreldrene til Johanna Marie Larsson f. 21 apr 1883 i Hadsel Hun gifter seg og bosetter seg på Sortland.(Kilde Sortland Bygdebok + familie). August Larsson og Amalie Andreasdatter har også en sønn Torvald Georg Larsson f.1885 som også bosetter seg på Sortland i følge samme kilde. Jeg finner ikke paret i folketellingene. Kilder i familien oppgir at August var svensk, (derav Svensson) og at Amalies pikenavn var Tranhe. Noen som kan hjelpe meg ? mvh Eva :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

For det første: August og Amalie hadde også dattera Anna Josefine, som gifta seg i 1918 med Hilmar Julius Hansen og bodde på Finnsæter i Hadsel. De hadde minst fire barn, men jeg kan ikke legge navnene deres ut her. Anna var forøvrig neppe født i Vesterålen.Videre: August Larsson var født ca. 1833, antakelig i Sverige. Han og Amalie Johanne Andreasdtr (navnet Trane er ikke registrert her) kom til Hadsel ca. 1883, og var gift da. Amalie skal være født omlag 1850. Hun døde i Svartsund (like ved Trollfjorden) 21. april 1886, og det ser ut som August satte bort ungene etterpå. Jeg veit foreløpig ikke hvor han dro som enkemann.Jeg legger inn ny melding dersom jeg finner mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Beate Runde

Tusen takk for utfyllende informasjon.:-) Jeg får nøste litt videre nå som det er kommet litt mer 'kjøtt på bena'. Tranhe -navnet har vi fra en personlig gjenstand som tilhørte henne, så den tar jeg for 'god fisk'. Trahne kan vel være enten kommunen Tranø i Troms eller Tranø i Hammarøy? Jeg finner en Amalie på Tranø i Hammarøy. Hun har den rette alderen, men hun er gift. Hvis mannen har dødd tidlig, kan vel hun ha tatt navnet med seg videre? Dette blir jo bare gjetning, men kan noen utelukke denne Amalie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Trane er et arvelig slektsnavn, en del brukt i Sør-Troms. Men jeg kan ikke finne Amalie, verken i Trondenes- eller Astafjord-bøkene. Legg inn et nytt spørsmål med Trane i overskrifta, kanskje får du napp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Sande

Hei Eva. Dette var intressant. August og Amalie er nemlig mine tipp-oldeforeldre. Siden jeg ikke har klart å finne noe ut om familien min på den siden ble jeg glad for informasjonen. Men jeg er på leit etter mer da jeg ikke har så mye. Mvh Elisabeth Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

August og Amalie er min kones tipp-oldeforeldre.Dette er hva jeg har funnet ut om dette paret: August er født i Tanum i Bohuslen i Sverige 07. august 1833. Han fikk arbeidsbevis (?) til Norge i 1857. I folketellingen 1875 finnes August i Vadsø og gift med Amalie. Amalie Johanne er vanskeligere, men hun ser ut til å være født i Vadsø 11. mars 1850 av foreldrene Andreas Olsen Trane og Elisa Mattisdtr.Trenger dere flere opplysninger så gi meg en melding på bgrotle@online.noMvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Beate Runde

Dette var jo spennende :-) August og Amalie er min datters tipp-tipp-oldeforeldre ( og min samboers tipp-oldeforeldre.) Det hadde jo vært kjekt å vite litt om de andre greinene av etterkommerne, og utveksle mer informasjon om slekta. Min mail-adresse er ebrunde@online.no Mvh.Eva Beate Runde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.