Gå til innhold
Arkivverket

[#25898] Står 'bom fast' med Lovise Nicolaisdatter, f. Skjeberg 20.01.1831


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

HeiEt par skudd i blinde :)På fs. fant jeg en Nicolai Fredriksen f. 1796 i Ytterøy. Nord Trøndelag. Han var sønn av Fredrik Olsen og Anne Nilsdtr. Jeg kan ikke finne noen av dem i 1801 tellingen.i Bragernes fant jeg denne karen i 1801. Lenke Han heter riktignok Lund til etternavn, men faren har Fredrik som mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Hei Torunn C.L., Magne G. og Magne P.Tusen takk til dere alle for nye innspill og lenker. Jeg finner det fortsatt som et mysterium ang. Nicolai Fredriksens opphav og hvor han kom fra, så det gjenstår tydeligvis mye forskning nettopp rundt ham (og kanskje også konen Anne Elisabeth). Alle Nicolai som hittil er funnet, og som muligens kan kobles til etternavnet Fredriksen, har stort sett fedre med yrker i de absolutt øvre skikt av samfunnet (prest, kirurg); og/eller er født i distrikter ganske fjernt fra Østfold. Hvordan havnet Nicolai som husmann i Skjeberg hvis han er barn i disse slektene? Kom han kanskje dit fra Sverige?Men uansett, takket være deres engasjement er jeg jo kommet utrolig mye lengre med masse nye navn der jeg ikke fant noe mer for Lovise Nicolaisdatter. Dessverre har hele uken siden mitt siste innlegg og til nå vært fullt belagt med andre ting på fritiden, så jeg har ikke rukket å foreta meg noe mer, - ja knapt nok føre inn hva som ER funnet!Må forresten fortelle at de siste par ukene har vært 'helt ekstreme' på min slektsgranskerfront! Etterhvert som jeg har ført inn mine snart 30 årige originalkilde-notater til mitt dataprogram, har jeg sendt ut etterlysninger om evt. hjelp både på 'DA's Brukerforum' og også til svensk 'Anbytarforum' over slekt jeg tidligere sto fast med. Plutselig ser det ut som noen alle steder har funnet noe som hjelper meg videre, - bare den siste uken har det vært over 20 tilbakemeldinger fra 'DA's Brukerforum' og et utall på 'Anbytarforum' som bl.a. har ledet meg til 2 helt forskjellige 'slektninger' i Sverige, og en slekt som allerede er forsket både bakover til midt på 1600-tallet og fremover til nå, og en annen i vente!! Ante virkelig ikke at det fantes så mange gode hjelpere! Jeg er fullstendig overveldet over hvor mye hjelp det er å få!! Har pga. ukens travelhet nesten ikke rukket mer enn å lese hva som kan hjelpe meg videre, deriblant fra dere, - TUSEN, TUSEN TAKK!Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Et lite slutt tips: All informasjonen som du har fått her bør du sjekke opp i originalkildene. Selv om noen svar er tatt fra originalkildene, bør du selv lese det som står. Det er lett å overse noe.Det at jeg henviste til at Erika bodde på Pibelund, f.eks. var bare en gjetning.. En kvalifisert gjetning, men likevel.. Det er nok av å ta av for videre forskning!I skifter, gårdstvister, pantebøkerosv. finner du kanskje mer ut om Nicolai Fredriksen og Erika Larsdatter.Ved giftermålet til Erika, ( hvis det var den rette Erika) står det jo at hun enten er fra Hornæs i form av familie, eller at hun bor der i form av tjenestepike.Kanskje kan gårdsarkivet på Hornesgårdene i dag gi noen tips videre?Hvis begge døde i Skjeberg, så får du jo en mer cirka fødselsdato på begge, dessuten pleier det i skifter stå noe om etterslekt. Men lykke til videre!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Hei Torunn, og tusen takk for masse gode råd.Jeg tenkte ikke over over at evt. gårdsarkiver kanskje kan være en mulighet for opplysninger, - hvor finnes slike tilgjengelig? Vet du om det er vanlig at gårdene fortsatt tar vare på slike arkiver, evt. om de etterhvert er blitt overlevert noen instans, og isåfall hvilken?(Ref. innlegg 30) Jeg finner ikke hvor du tidligere har henvist til at Erika bodde på Pibelund (har søkt etter Pibelund i hele temaet for ikke å skulle ha oversett det), - er det falt ut et eller annet sted, og i hvilken periode skal hun evt. ha bodd der?Jeg må nok tydeligvis lete andre steder enn i KB og FT for å finne ut av Nicolai og Erika, men har visst foreløpig nok arbeid med å registrere opplysninger som peker til hvilke kilder jeg skal rekvirere når jeg kommer så langt som til å bruke originalkildene via biblioteket.Joda, jeg sjekker opp kildene mine, helst i original om mulig, og nå får jeg iallfall utrolig masse å sjekke opp over uendelig lang tid fremover, for 'skjelettene' til mine aner har fått utrolig mange nye navn og data siden jeg tok opp forskningen via nettet siste halvåret! Slektsforskerprogrammet mitt har 'gule lapper', dvs. gule linjer øverst på informasjonen om hver person, der jeg kan føre inn alt som først og fremst bør sjekkes. I tillegg er kildehenvisningene gradert som hhv. primær-, sekundær- eller kilder med lav sannhetsverdi, slik at jeg kan legge inn all informasjon fra andre som sekundærkilde når jeg finner at disse ganske sannsynlig tilhører mine aner, (fører ikke inn svært usikre opplysninger, - disse blir i beste fall 'gule lapper') for så siden å sjekke opp disse selv og evt. legge til primærkilden, rette opp eller fjerne opplysninger eller personer som ikke stemmer. Det gjør alle sammenligninger og annen sammenheng mye ryddigere og mer oversiktig når jeg har all trolig riktig informasjon liggende i programmet.Apropos sammenligninger: Savner spesielt faddere tatt med i Digitalpensjonatets kirkebøker, - har tidligere hatt stor nytte av fadderes navn når jeg var usikker på om jeg hadde funnet riktig barn. Navnebruken har jo vært ganske lik innen ulike distrikter og perioder. Ingen kirkebøker jeg hittil har sett, heller ikke digitale, har forresten hatt med tilleggsopplysninger som 'Parets 1ste barn' osv., men slike opplysninger er jo også til stor hjelp. Savner i det hele tatt alle kirkebøkene!)Mvh Britt R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Nok en gang beklager. I innlegg 14 så har jeg funnet ei på Pilefoss og ikke Pibelund. Har visst ikke vært helt konsentrert.Jeg er i skrivende stund usikker på hvor eksakt Pilefoss ligger. Men dette burde være en smal sak å finne ut av.Når det gjelder gårdsarkiv, så er det nok veldig varierende hva de ulike gårdene har tatt vare på. Kanskje Magne Grasto kan hjelpe deg ytterligere?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.