Gå til innhold
Arkivverket

[#25915] Slekt i Vaale i Vestfold


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Jeg pröver igjen:har noen der ute kunnskap om foreldrene til Berte Halvorsdatter,födt 1786.Bodde i Vaale.Etterslekten bodde i Holmestrand. Vennlig hilsen Per Evensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg finner ingen Berte Halvorsdatter i f.t. 1801 for Våle, Vestfold. Men i samme folketelling Sande, Vestfold, finner jeg en Berthe Halvorsdatter, 15 år (f. 1786), som er tjenestepike på gården Bø Søndre [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10713.wc2&gardpostnr=75&personpostnr=1253&merk=1253&tid=17:04:58#ovre>Lenke. Denne Berte kan være muligens være identisk med den Berthe jeg finner i FamilySearch IGI, som blir døpt i Sande 30.07.1786, datter av Halvor Andersen og Mari Hansdatter (forsøker med en lenke Lenke).Er dette Erik Andersen som hun ble gift med? Våle, Vestfold, 1801 Lenke (jf. tema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Du bør ha noe mer å komme med hvis du ønsker at noen skal gripe tak i dette! Når og hvor bodde hun i Våle? Når og med hvem giftet hun seg? Barn? Søk i 1801-tellinga gir f.eks. 2 MULIGE kandidater i Sande i Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Familien er omtalt i Våle bygdebok Bind I første del under Bakkedalen s.549. Erik er født på Bakke østre (s.548), men det står ingenting om NÅR han gifter seg med Berthe (død 1848 61 1/2 år). Det kan være verdt å prøve å finne vielsen i nabosoknene Ramnes,Borre eller Botne + å se om far eller eventuelle søsken av Berthe dukker opp som faddere til noen av de 6 (5) oppførte barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg finner heller ingen Berte Halvorsdatter av passende alder i Våle i FT 1801. Men jeg finner også en 15 år gammel Berte Halvorsdatter i tjeneste på Bø i Sande, og Sande er jo ikke så langt fra Våle.I Våle finner jeg i allfall 3 Halvor av passende alder til å kunne være din Bertes far. Så dersom hennes far levde og bodde i Våle i 1801, så er det muligens en av disse 3 du søker:Halvor Andersen, 37 år, bonde på Borge NedreHalvor Olsen, 46 år, bonde på 'Sørbye Med Opsal'Halvor Halvorsen, 43 år, bonde på Dahl Søndre.Må ellers si meg enig i at det hadde vært bra om du kunne gi litt flere opplysninger, f.eks. om denne Bertes barn. Oppkallinger var jo svært vanlig og kan ofte være til god hjelp når man skal 'velge' mellom flere mulige besteforeldre, f.eks.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ingen av de 3 nevnte i innlegg 6 er oppført i Våle bygdebok med en datter Berthe.Jeg ser naturligvis at vielser i Sande også bør sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hei Takk for råd og engasjement! Berte ble gift med Erich Andersen,död i 1848.De fikk flere barn,bla Bodil Olene Erichsdatter,f 1820 d 3/7 1920(?).Hun bodde i Holmestrand.Takknemlig for flere letetips. Med amatörhilsen Per Evensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har funnet følgende barn av Erik Andersen og Berte/Birte Halvorsdatter i FamilySearch (IGI) – det er kanskje flere?Anne Sofie, døpt 19.12.1813, Våle, død som barn?Anne Marie, døpt 16.02.1817, Våle. I 1865-tellingen finner jeg Anne M. Eriksdatter, 48 (f. 1817) i Våle, bosatt i Borre [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60717.wc2&gardpostnr=39&personpostnr=185&merk=185&tid=21:42:23#ovre>Lenke. Er Anne Marie bosatt i Borre på samme måten som lillesøsteren Inger Kirstine?Bodil Olene, døpt 25.03.1821 i Våle. Finner i FamilySearch IGI at Bodil ble gift 29.11.1850 i Våle med Ole Eliassen, og i 1865 bodde Bodil og Ole i Holmestrand med fem barn Lenke.Inger Kirstine, født 04.07.1825, døpt 17.07.1825. I 1865 er Inger Kirstine bosatt på gården Rad i Borre, gift med August Johansen LenkeNils, født 03.06.1828, døpt 24.06.1828, Våle. I 1865 finner jeg en skomakermester Nils Eriksen bosatt i Moss, med fødested Våle sogn, JL, men alderen tilsier at denne Nils er født i 1823, så dette er vel ikke sønnen til Erik og Berte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Ja-den Anne Marie som nevnes i Borre 1865 (se innlegg 9) er en av disse søsknene. Berthe og Erik er IKKE viet i Sande. Etter min mening svekker det sannsynligheten for at Berthe er en av de 2 som er født i Sande 1785/1786 (fedre på Ve og Brobakken (ikke nevnt i Sande bygdebok.Sjekk selv i onlineversjonen av kirkebøkene!(Gå inn på databasevelger øverst til venstre på denne siden). Våle bygdebok omtaler Bodil Oline som Oline,men har også med en Bodil Helene (uten fødselsår).Her er det mulig at det foreligger en sammenblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et råd til Per Evensen: Informasjonen du kom med i innlegg 8 burde du ha kommet med allerede i innlegg 1, så hadde det vært enklere for hjelperne å peile seg inn med en gang.Når en stiller spørsmål, er det bedre å ta med for mye enn for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Takk,takk og atter takk(Shakespeare,som jeg kan bedre enn slektsgranskning) Frem til nå visste jeg ikke mer om Berte enn at hun var födt i 1786 og det meste om hennes etterkommere.Jeg er desverre lite mobil og helt avhengig av det jeg kan finne på nettet.Finner dere mer er jeg svärt takknemlig. mvh Per Evensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.