Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25943] Helge/Helle/Hille Ingebrigtsdtr. Eide? Gift Frantzen. Død i Bergen?

Recommended Posts

Gjest Håkon Aasheim

Død må damen være. Mest sannsynlig i Bergen, men hvor og når?Helge/Helle/Hille Ingebrigtsdtr., mye trolig fra Eide i Jelsa, Ryfylke, og da fødd i 1723.Pige i Dreggen: Helge/Helle Ingebrigtsdtr. gift 13/5.1753 i Korskirken i Bergen med (skips-)tømmermann Frantz Frantzen, fødd 1721, og gravlagt 17/11.1784 fra St. Markus kirke. Bolig 24-90.Ved første barnefødselen i 1754 er moren nevnt Helge Engebrigtsdtr. i Kleiven.En Enkemann Frantz Frantzen gift 6/12.1778 i Korskirken med skipstømmermannsenke Magdalene Nielsdtr. Rønne, gravlagt 23/12.1796, 66 år, fra St. Markus kirke. Bolig 24-90. Om denne Frantz F. er den samme som den førstnevnte, vet jeg ikke sikkert. Men mye trolig.Hvorfor Frantz Frantzen flyttet fra Korskirken til St. Markus kirke er ikke godt å si.Men det jeg prøver å finne ut av er som følger: Kunne jeg bare finne ut når Helge/Helle/Hille Ingebrigtsdtr. døde. Hvor gammel hun var da - og utifra det, et ca. fødselsår, så kunne det være med å bekrefte at hun er den samme Helge Ingebrigtsdtr. Eide/Eyde, f. 1723, og som er å finne på gården Eide i Jelsa, Ryfylke. I boken om Sand, Gardar og folk, bind II, s. 80.Da vet jeg også at hun er søster til Gunder Ingebrigtsen Eide/Eyde (1716-1781. Skipstømmermann/Mestertømmermann ved Bradbenken ('Braabenkemæster')Jeg har søkt gang på gang i Digitalarkivet i kirkebøkene for Bergen etter dette dødsfallet, men hun er som 'sunket i havet/jorden'

Gjest Håkon Aasheim

Hei Elin!Du skal ha så mange slags takk. For det er nok rette dama dette, jamvel om eg kunne ønskt ho litt eldre. Men ein feilmargin på 7 år er vel kanskje ikkje heilt unormalt.Det fall meg ikkje inn at ho kunne vera registrert på den måten. Men det er vel eg som ikkje kjenner til alle finurlighetane i søkeprosessen.Endå ein gong takk! Håkon

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.