Gå til innhold
Arkivverket

[#26224] Utregning av daler

Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Hallo! Håper noen kan hjelpe meg med en liten utregning. Min tippoldefar var født utenfor ekteskap. I 1816 fikk han 500 svensk dalar fra sin biologiske far for ikke å røpe farens navn til noen. Han var gift og oberst i militæret så han var redd for at det skulle komme ut at han hadde en sønn utenfor ekteskap. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hva 1 svensk utgjorde i forhold til verdien av den norske dalaren og senere kronen?På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

1 svensk riksdalar var lik en norsk speciedaler (og sirkulerte sammen). Det var en stor sølvmynt. Dalaren ble siden byttet til kroner både i Sverige og Norge. 1 dalar = 4 kroner. 500 dalar i 1816 kunne du nok kjøpe en gård for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Danmark/Norge gikk statsbankerott i 1813 med en superinflasjon som begynte under Napoleonskrigene og varte ved til 1817. Fra 1813 til 1817 skiftet Norge myntenhet tre (egentlig fire) ganger. Rigsdaler (Dansk Curant) rd. ble skiftet ut i januar 1813 med Rigsbankdaler rbd. hvis reelle verdi var avhengig av om man talte om nominalverdi (NV) eller sølvverdi (SV). Etter sølvinnløsningen (sølvskatten) ble daleren stabilisert med innføringen av Speciedaler spd. 1.01.1817. Ved innløsningene ble følgende verdifastsettelser brukt 1 rbd. = 6 rd. og 1 spd. = 10 rbd. Etter innløsningen i 1817 ble 1 norsk spd. satt lik 1 svensk daler. Realverdien av 1 spd. i 1817 svarte om lag til realverdien av 1 spd. i 1806. Ved skiftene i denne perioden ser jeg at det ikke alltid ble tatt fullt hensyn til disse offisielle omregningene. Når verdien gamle fordringer skulle verdifastsettes virker det som om skifteforvalterne ofte brukte sitt skipperskjønn enn å stole på de offisielle kursene. Resultatet ble at de gamle fordringshaverne vant på dette, mens arvingene tapte. Se for eksempel: http://www.soga.no/remoy/html/barbwind.html Når det gjelder verdien regnet i rbd. av de 500 svenske daler som din tippoldefar fikk i 1816, vil det avhenge av når på året han fikk dem fordi rbd. var utsatt for en løpende inflasjon. Selv om det forså vidt er mulig å gi et slags svar på verdien regnet i dagens kroner, vil er de aktuelle indeksene basert på så tvilsomme forutsetninger at det gir lite mening. Legg heller til grunn at en årslønn for dagarbeider lå på 20 – 40 spd. og at han antagelig kunne kjøpe et mindre gårdsbruk for summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.