Gå til innhold
Arkivverket

[#26252] hvor er Alexander Andersen, Vestfold i 1801 ?


Gjest Hege Schei
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Schei

Anne Kristine Alexandersdatter er døpt 21 april i Vor Frues Kirke i Tønsberg. Foreldre er Inger Pedersdatter og Alexander Andersen. (FS)Alexander Andersen er døpt 18 okt 1780 i Tønsberg, konfirmert 1796 i Tønsberg og gifter seg som ungkar i Sem med Sønnie Rejersdatter. (FS og vestfoldslekt).Men jeg finner ham ikke i FT 1801. Kan han ha vært til sjøs og ikke blitt registrert ?Han er ungkar når han gifter seg, og det er ikke med barnemoren. Jeg går utifra at Annne Kristine er født som uekte barn, eller er den Alexander Andersen jeg har funnet feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ut til at hele familien til Alexander er borte i 1801.Foreldre: Anders Petersen og Lisbeth Sørensdatter. Søsken: Karen Maria 1771 Sem, Petronelle 1775 Tbrg., Søren 1778 Tbrg. og Alexander 1780 Tbrg.Det er vel kanskje en mulighet for at det er Petronele som er tj.pike på Næss nordre på Tjøme i 1801 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Takk for hjelp, som førte meg litt videre.Alexander er døpt og konfirmert i Tønsberg, men ingen av søsknene er konfirmert der. Kan det være at ingen av dem levde opp ? Foreldrene kan jo eventuelt også være døde i 1801. Hvis da Alexander er til sjøs i 1801, er det kanskje ikke så rart om ingen kommer på å nevne ham i folketellingen ?Det eksisterer ennå en muntelig overlevering i denne grenen av familien om en sjømann som satte barn på en ung jente, og senere ikke fulgte opp ansvaret. Jeg har allerede sjekket ut og frifunnet 2 mistenkte forfedre, men nå ser det ut for at jeg har funnet 'synderen' i Alexander.Når en slik historie kan overleve muntelig i 200 år, kan det muligens tyde på at Anne Kristine Alexandersdatter og moren Inger Pedersen ikke har hatt det så lett. Det hadde vært interessant å finne ut mer om Ingrid Pedersdatter, men det er så mange med det navnet, at jeg ikke klarer å finne ut hvem som er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.