Gå til innhold
Arkivverket

[#26263] Christopher Larsen, Dyveeie, Land, f. ca 1796, hvor kom han fra og hvor dro han?

Gjest Eva Strømman Røvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Strømman Røvik

Jeg prøver å finne ut hvor Christopher Larsen kom fra og hvor det ble av han. Spent på om noen kan hjelpe meg med opplysninger.Har fått oppgitt at han ble gift med Mari Larsdatter Dyve, vielse i Gaarder 20.oktober 1822. De fikk sønnene Andreas født 1822 og Lars født 1825. Ved Lars sin dåp er Barendaleie oppgitt som bosted. Vet heller ikke hvor Lars ble av. Andreas finnes på listen for utflyttede fra Ringsaker i 1838, fra gården Skridtzhoel, 15 1/2 år gammel, med Lille Elvedal som reisemål. Andreas havnet på Hitra.I følge noen gamle håndskrevne papirer hadde Andreas og Lars også en søster, Marthe eller Martha,som ble gift i Meldal i Sør Trøndelag, og er antagelig den som finnes gift med Arn Johns. Ree i FT 1865.Er interessert i alle opplysninger om Christopher Larsen, og eventuelt også kona, Mari Larsdatter Dyve.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS fant jeg 2 jenter som ble dpt. i Ringsaker med foreldre Christopher Larsen og Mari(e) Larsdt. Johanne dpt. 6/6 1830 og Marte dpt. 31/1 1836.Nå kan jo dette godt være noen helt andre og opplysningene er jo ikke helt sikre, men en liten sjanse i og med at sønnen flyttet fra Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Takk Berit!Jeg tror det kan være riktig! I utflytterlisa fra Ringsaker finner jeg Marte Christoffersd. utflyttet, først til Nes,H. 14.10.1859, så til Meldal 14.10.1865. Atter en (og kanskje den samme) Marthe Christoffersd. flyttet ut 20.02.1862 til Rendalen. På alder er det oppgitt fødselsdatoer, hhv. 31.12.1835 og 17.12.1835. Uansett kunne det stemme med dåpsdatoen du fant.Jo, det er rimelig å tro at hele familien flytta, siden jeg ikke finner flere spor etter dem i Land. Jeg må forsøke denne tråden, og er fortsatt interessert i hjelp videre. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Eva :)Gir deg herved litt mer å gruble på.Når Christopher og Mari gifter seg i 1822, opplyses det at Christopher er 26 år (f.ca 1796) og Mari 20 år (f.ca 1802)Forlovere Ole Esbjug (fra min familie) og Lars Kolterud.Jeg fant ingen Christopher Larsen døpt 1795-96-97, i Land, men finner en på gården Lunde i Ourdal/Aurdal i FT 1801, 4 år gammel.I Land finner jeg en Mari som blir døpt i Østsinni 24.oktober 1802.Hun er født utenom ekteskap, og faren er ungkar Lars Hansen Dyve og Anne Christophersdatter Svarslien.Disse fant jeg ikke som gift i Land 1802-1803, men i FT 1801 finner du ungkar Lars Hansen som bonde og gårdboer på Dyve.(Faren hans bor også der 69 år gml. og enkemann) Anne Christophersdatter er tjener på gården.LenkeSannsynligheten for at disse er de riktige er jo stor, og det kan synes som at Lars hadde et forhold til tjenestejenta si.Vet ikke om dette var til noe hjelp.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Rigmor!Har sett over det jeg har vært borti av tråder tidligere, og jeg har også tenkt at denne Mari kunne være datter til Lars Hansen Dyve. På Buskum sine sider fant jeg Lars Hansen Dyve vigd 14/7-1804 til Inger Marta Evensdatter. Så unge hr.Dyve hadde vel et forhold til tjenestejenta si, som du sier, og ble nok ikke gift med henne.Den Christoffer Larsen i Ourdal som du nevner, har jeg ikke funnet før! Det kan være han. Buskum fant at det sto en merknad til Lars sin dåp, 'Waldres', selv om han var oppført i protokollen for Land. Det var jo litt rart, men hvis faren, Christoffer, var fra den kanten, kan kanskje det gi svar på det spørsmålet. Buskum fant også at faddere var bl.a Kari og Hans Kolterud.Jeg kan ikke finne andre aktuelle kandidater til Christoffer enn han du nevner, bortsett fra to stykker i Tønset. Tenkte litt på det som en mulighet, siden Marte og Andreas trakk den veien.Er veldig glad for at du svarte. Du ga meg nye tips å jobbe videre med, og du fant noe av det samme jeg har lurt på. Siden alt har vært så dunkelt og uklart, har jeg famlet i blinde.Men hvor tok Christoffer veien tro? Den eneste jeg kan finne er en på Mekkelstuen i Ringsaker, FT 1865. Han er oppgitt født i Land. Kunne det stå det selv om han var fra Ourdal? Han er gift med en Klare Larsdatter. Trodde først det kunne være tydet feil, at det var Mari. Men denne Klare er bare tre år yngre enn Christoffer, og oppgitt født i Ringsaker. Så da er det kanskje ikke riktig likevel....(eller Klare kan være hans andre kone. Min Christoffer kan selvsagt også være død i 1865).Jo da, det er noe å gruble på. *Smil* tilbake med takk for god hjelp. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Eva :)Prøver meg på litt tankespinn til når det gjelder Christopher Larsen.Han bor som tidligere nevnt på gården Lunde i Aurdal i FT 1801 og sies å være 4 år. (Iflg. FS blir han døpt 4.januar 1797)Han bor sammen med søsknene Niels 10 år, Ole 8 år og Kari 1 år. (Iflg. FS blir hun døpt 8.juni 1800)Faren til Christopher er husmand Lars Nielsen 35 år (f.ca 1766) og moren er Johanne Nilsdatter 44 år (f.ca 1757)Kan denne familien ha flyttet til Land etter FT 1801?På Buskums side over døpte i Land finner jeg:Johanne Martea som blir døpt 22.juni 1806 (Samme opplysning på FS) Hennes foreldre er: Lars Nielsen og Johanne Nielsdatter, og de har bosted DYVEEIE!(Christopher kaller jo også senere opp en datter etter moren???)Når det gjelder Maris (mest sannsynlige)far Lars Hansen Dyve, som ble gift med Inger Mathea Evensdatter Thomle f. 1786, så har jeg endel på morssiden til Lars, Mari Larsdatter Broner (f.ca 1738).Mari Larsdatter Broners søster Kjersti Larsdatter Broner, (f. 1740) er bestemoren til Lars Hansen Dyves kone Inger Mathea Evensdatter Thomle.Kjersti Larsdatter Broner var første gang gift med Gulbrand Olsen Esbjug (f.1729)Jeg har veldig mye om disse menneskene. Si ifra om du er interessert.Skulle ha svart deg tidligere, men datteren min hadde okkupert PC`n hvor jeg hadde slektsprogrammet mitt, og når jeg endelig slapp til fant jeg jo mye som mener har med dine å gjøre.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Rigmor!Flotte greier. Her er det mye jeg skal se gjennom og søke videre på. Grunnet eksamenslesing har det vært så lite tid til slekta akkurat nå, men det blir straks bedre, og jeg er interessert i mest mulig info. om disse folka. Jeg skal så fort som mulig dukke ned i opplysningene fra deg. Tusen takk.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.