Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#26279] Sivert Andreas Olson (1823- ), haugianarson til California i 1850 - lagnad?

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Sivert Andreas Olson, eldste son til haugianaren Ole Sivertson på Kjesbu i Skogn og kona Ragnhild Olsdotter frå Nordaunet i Haltdalen, var fødd på Røros 8.8.1823, men utvandra til Amerika frå Levanger i 1850. Reisemålet var California, og eg ser av FT US 1870 at det var ein A. S. Olsen i Sacranmento Co., CA i ''høveleg'' alder, men om det er same mannen, er vanskeleg å slå fast.So no vonar eg at ein eller annan ''glup'' emigrasjonsforskar kan hjelpa meg med å finna att denne trønderen i Amerika?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

• 3 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

I forbindelse med at jeg arbeider med en artikkel om Anders Lorentzsen Sterten, opprinnelig fra Lensvik, som også utvandret fra Levanger i 1850, har jeg trolig funnet et spor etter din etterlyste Sivert Andreas Olsen.En S. A. Olssen skriver et brev hjem datert 30. juni 1853 Francisco, som ble publisert i Nordre Trondhjems Amtstidende den 6. september 1853.Jeg kan sende en kopi av brevet på mail hvis du ønsker det.Mvh Aud

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.