Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#26320] Forfedr til Gerhard Meidel

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Det hadde jo vært fint med et årstall her, men jeg antar likevel at din Gerhard Meidel er i slekt med Jacob Gerhard Meidell f.ca. 1700, med sønnene Jacob Gerhard Meidell (1735-96) i Balestrand og Aurland (g. Birgitte Munthe Finde) og Frantz Henrik Meidell (1740-1813) med sønnen Jacob Gerhard Meidell (1765-1808) i Bergen (g. Anne Rye de Fine). Dessuten fantes det en Gjert Meidel (f. rundt 1615) som ble 2. ektemann til prestedatter fra Stokke i Vestfold, Ellen Christophersdatter Stockman som før hadde vært g.m. Tønsberg-borger Oluf Iversen Holch (død 1651).

Gjest Sølvi Arntzen

Pr.lnt. Gerhard Meidell, født 1719, død 1784 på sin gård Håvik i Ølve 1784, gift 1717 med Eli Hansdatter Våge (1725-81), var sønn av oberst og sjef for Aurlandske kompani, Jacob Gerhard Meidell, født 1686, død 26.07.1768, gift ca 1710 med Anna Dorothea Genschow, født ca 1690, død ca 1730.Kilder: Slægten Meidell i Norge og Danmark, av A.T.Gløersen, 1903. Militærbiografier, av Olai Ovenstad

Gjest Magne Solsvik

Hei Takk og til Bjerke og Gangstø for vist intresse.Etter som eg forstår so må Bjerke bu i USA. So kansje du kunne søkja etter ein slektning for meg der borte.Han Heiter Magne Nilsen Torsvik,f.07.05.1871,reiste frå Bergen 5.Juni 1916 til Dulutt Min.Han hadde med seg kona Brita f.Lønning f.1868. Døttre: Borghil Oleanna f.27.04.1902 og Anna f.1913 Mvh Magne Solsvik

Gjest Robert Bjerke

Jo, familien bodde i Duluth, Minnesota, i 1920, etter folketellingen det aar. Adresse: 3722 West Seventh Street. Mannen hette nu Magnus Nelson, og var smed. De bodde paa samme sted i 1930-folketellingen ogsaa.Indeks over dode i staten Minnesota er tilgjengelig paa Internet http://people.mnhs.org/dci/Search.cfmJeg haaper dette hjelper.

• 10 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Med hensyn til Meidel slekta, har noen opplysninger om Anna Dorothea Meidell gift 1776 med Aslach Christiansen Gasman og död i Bergen 1787: LenkeKan hun vaere en sönnedatter av paret nevt i # 3: Jakob Gerhard Meidell og Anna Dorothea Genschow?mvh Kjellaug

Gjest Bjørn Gundersen

Hei igjen!Her er det jeg har: Anna Dorthea Meidel(Mejdell,Meydel) 1747,(mulig Voss)HOFar: Fredrik Meidel f.1715, København, DK Mor: Sophie Dorthea de Rochlenge f.ca. 1719Hun ble muligens født på Voss. Vokste opp i Aurland, SF. Omtrent 23 år gammel ble hun forlovet med den unge adelsmann Underofficer Gert Nicolai von Unger fra den gamle danske eller halv-tyske adelslekt ved dette navn. Etterslekten forteller at han skjøt seg før bryllupet, noe som bekreftes ved at han ikke senere er å finne hverken som Norsk eller dansk offiser. Han var uten tvil sønn av kaptein i 1. nordre Bergenhus regiment, Hans Wulf von Unger. Frukten av Anne Dorthea’s forbindelse med Gert Nicolai ble datteren:Juditha f.1771 i Fresvik, SFFresvik var nabobygda til Aurland. Barnet ble i all stillhet døpt 11.desember i Aurland. Den som døpte barnet var sogneprest Brun som var svoger til major Fredrik Meidel. 4 ½ år etter dette ble Anna Dorthea under sitt opphold hos sin onkel løintnant Fredrik de Rochlenge i Ytre Holmedal kjent med og også gift den 19/6-1776 med bergverkstyrer Aslak Christensen Gasmann f.1741 Gjerpen,TE. Han må ha fått sin bergverks utdanning i skienstrakten. De fikk barna:Karen Sophie Gasmann f. 10/12-1776, Sørdalsverket, Ytre Holmedal Maria Dorthea Gasmann f.26/5-1779 , Bergen, HO.De flyttet til Bergen etter at det gikk dårlig med jernverket Aslak hadde inverstert i. Aslak måtte ta arbeid som smed i Sandviken i Bergen. Han dro ofte på turer for å leite etter metall- påvisninger.Anna Dorthea ble begravet i Bergen 30/5-1787 40 år gammel som fattig i fri jord på Domkirkegården i Bergen.Bjørn Gundersen

Gjest Gisle Hersvik
Gjest Bjørn Gundersen

Hei !Jeg har fra mine notater hentet fra boken'Om Slekten Meidel'følgende: Fredrik Meidel f.1715, København, DKFar: Jacob Gerhard Meidel f.1686, Holden, TE Mor: Anna Dorthea Genschau f.?, ØFFredrik Meidel ble født 1715 I København mens det Bergenske Regiment var stasjonert der. Han ble i 1732 korporal ved farens kompani (det Vossiske) av det 2. Bergenhusiske regiment. I 1736 ble han sersjant. I 1739 ble han ”Capitaine des armes”. I 1743 løintnant ved ”Aurlandske kompani”, hvor hans far var sjef. I 1769 ble han sjef for ”Strynske kompani” i Nordfjord.Han giftet seg etter kongelig bevilgning med sitt søskenbarn Sophie Dorthea de Rochlenge f.ca. 1719 i 1739.De fikk barna:Anna Dorthea f.1747, mulig Voss,HO Peter Nicolai f.1749Han giftet seg 2.gang med Johanna Dorthea Becker f.1737 i 1773, Innviken, Nordfjord i en alder av 58 år. Hun døde etter noen månders ekteskap i 1774. Sophie Dorthea de Rochlenge f.ca. 1719Far: Kaptein Peter Nicolai de Rochlenge , f.1686, Bergen, HO Mor: Johanne Sophie Genschau f.1692, ØF.Hun giftet seg med Fredrik Meidel f.1715, København, DK Sophie døde 1756.Bjørn Gundersen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.