Gå til innhold
Arkivverket

[#26369] August Severin Eggers i Kristansand ca. 1830


Gjest Gjertrud Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gjertrud Berg

Takk til alle som har hjulpet meg tidligere her på Brukerforum, nå er det på'n igjen!;Jeg sitter her og leter etter min svigermors 'ukjente ' oldefars aner. Hennes mormor var uekte datter av en Kristoffer Castberg Eggers f. 1861 i Skjerstad,Nord-Norge. Han var i en periode lærling ved apoteket i Orkdal,Sør-Trøndelag. Der møtte han Marit Røhme, og sammen fikk de Marie Anette Eggers f.1883.Hans far igjen, Carl Christian Emanuel Eggers, var lege, født i 1828 i Kristiansand, Norge. Hans far igjen blir oppgitt på Famliy Seach som August Severin Eggers. Denne personen finner jeg ikke i Norge, hverken på folketellingen i 1801 eller 1865. Det er mulig han kommer fra Danmark, men han må nødvendigvis være i Kristiansand i 1828, siden hans sønn blir født der.Dette er etter hva jeg forstår en velstående slekt, og forbindelsene mot andre 'kjente' slekter er mange. De jeg finner i Norge på senere tidspunkt har gjerne embedter. En jeg har mistanke om kan være slekt er Amtsfulmektig i Gjerpen, Telemark rundt 1860, cand.jur. August Ditlev Eggers f.1820 i Aamodts prestegjeld (Hedmark??) d. 1888 i Kongsberg. Han får en sønn August Severin Eggers f. 30/12-1862 i Gjerpen. Navnelikheten er jo slående...Vet noen om disse folkene? Har noen tilgang på kirkebøker fra Kristiansand 1828? Jeg vet ikke hvor jeg skal lete etter immigranter til Norge i den tiden, har noen tips til meg i så måte??Hilsen Gjertrud Berg, Orkdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Leewy: Kristiansands bebygning og befolkning i eldre tider, bind, side 99: 'Østre standgate nr. 21 eides en tid av batterikirurg August Severin Eggers, som var født i Danmark omkring 1797 og kom til Norge i 1811.' Eggers døde 1838. Det er intet i boken om hans hustru og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Kirurg Augustin Severin Eggers var gift med Marie Cathrine Fischer (som jeg ikke vet noe om).De hadde sønnen, byfogd på Kongsberg, August Ditlev Eggers, født 1/12 1820 på Åmot, død 26/2 1888 i Kongsberg, gift 2/9 1857 i Kristiansand med Cathrine Antonette van Kervel, født 14/2 1829, død 8/11 1916 i Kristiania.Kilde: Norsk tidsskrift for genealogi mm, bind III, av Thomle og Finne-Grønn, 1926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjertrud Berg

Kjempegreier! Da var jo 'min' Carl Christian Emanuel Eggers og August Ditlev Eggers faktisk brødre, slik jeg hadde en mistanke om! Takk for den!Hva er en batterikirurg forresten? Er det det samme som militærlege?Hilsen Gjertrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.