Gå til innhold
Arkivverket

[#26385] Oppslag i kirkebok for Eidanger, Porsgrunn


Gjest Magne Michaelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Michaelsen

Birger Martinius Lund ble født i Eidanger 10.11.1902. Foreldre var Josephine Therese f. Enersen og Christian Martinius Chistiansen/Kristiansen som senere tok etternavnet Lund. Christians foreldre var Martin og Birgitte Chistiansen/Kristiansen. Jeg tror Lund-navnet kan komme fra Christians foreldre, og stammer kanskje fra en gård eller husmannsplass. Siden Birger ble født i Eidanger, antar jeg at han var døpt samme sted. Jeg håper at opplysninger i kirkebok for Eidanger kan gi meg noe mer informasjon om hvor Christian var født og hvor Lund-navnet kommer fra. Navn på faddere er også av interesse. Håper noen har anledning til å hjelpe meg med dette.Magne Michaelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Kan nok ikke hjelpe deg mye da jeg ikke har disse kirkebøkene her. Anbefaler deg å søke etter familien her: [url="http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/>http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/ Her finner du blant annet bygdebøkene for Eidanger. Forsøk også en etterlysning i slektsforumet til Grenland Ættehistorielag da det sitter endel medlemmer med mye informasjon inne og stadig leser på det forumet. Gå til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Her er dåpen fra kirkeboka:født 10/11 1902,døpt 25/1 1903 Birger Martinius foreldre:telegrafist Kristian Martinsen Lund,f.1879 og hustru Josefine Therese Enersen,f.1873. bosted Nystrand.faddere:fru Laura Enersen,Marie Kristiansen,Johs.Kristiansen,Paul Kristiansen. (Eidanger mini 13,1900-1913,s.19)Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Martin. Har du funnet familien i folketellingen 1900? Der vil det jo stå hvor de er født. Jeg har gjort et raskt søk, men kan ikke finne dem umiddelbart.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Her har vi forresten mor til Birger Martinius:Josefine Terese Enersen, f. 1873 i Modum. Ugift i 1900. Bor sammen med sin mor og ei søster i Stationsbygningen, Krødsherrad, Sigdal prestegjeld, Buskerud. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00621.wc2&gardpostnr=858&personpostnr=5397&merk=5397#ovre>Lenke Vi kan vel være rimelig sikre på at det er rett familie da denne kvinnens mor heter Laura Enersen (hun er enke i 1900), og ei fru Laura Enersen var fadder for Birger Martinius i 1902.Og da var ikke veien lang heller til å finne faren i Sigdal, Christian C. Lund, født 1879 i Aker, telegrafist, losjerende i Jernbaneboligen i Krødsherrad, Sigdals prestegjeld, Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Michaelsen

Tusen takk for hjelpen. Nå begynner endelig noen av brikkene å falle på plass. Jeg visste på forhånd at Christian Martinius Chistiansen Lund var født i Aker, og antok derfor at hans foreldre også var bosatt der. Det falt meg derfor ikke inn å søke i Eidanger der hans sønn Birger Lund var født. Trolig har Christian blitt født i Aker fordi hans mor Bergitte var født i Vestre Aker. Jeg finner Christians foreldre Martin og Bergitte Christiansen sammen med sønnen Paul (fadder for Christian) i folketellingen for Eidanger 1900. Det jeg nå ikke forstår er hvor Lund-navnet kommer fra. Finnes/fantes det steder/gårder/husmannsplasser i Eidanger-området med navnet Lund? Kanskje var Christians mor Bergitte/Birgitte fra et sted ved navn Lund i Vestre Aker? Jeg har søkt i Digitalarkivet, men forløpig uten resultat. Kanskje kan noen gi meg et tips om mulige opphav for Lund-navnet.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.