Gå til innhold
Arkivverket

[#26536] Et vanskelig ektepar Jacob Andersen og Siri Pedersdtr. gift 1772 Bergen.


Gjest Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Denne har til nå vært uløselig.Egil Iversen skriver i brev til meg.Blant de viede fant jeg Jacob Andersen og Siri Nielsdtr. viet i korskirken 11.10. 1772. Det var den eneste Jacob Andersen som ble viet med en Siri på denne tid derfor tror jeg de er de rette, presten har ført inn feil navn.Barn døpt i Bergen:1. Ole, døpt 44. 1773 i Domkirken. Blant fadderne Lisbeth Marie Pedersdtr.2. Oline Cathrine Nicoline, døpt 8.2. 1775 i Domkirken. Hennes faddere var: Anne Marie Pedersdtr. Birthe Knudsdtr. Marthe Olsdtr. Ole Olsen og Frans Fransen. Oline til N-Norge min stammor3. Anne Margrethe, døpt 4.9. 1778 i Domkirken. Blant fadderne Oline Andersdtr. og Hans Andersen.Vi hører ikke mer til ekteparet.På folketellingen 1801 finner jeg i Bergen 9de sogn rode 112. Jacob Andersen 62 år yrke matros, gift med Marthe Baste, begges 2 ekte. Barn:1. Jacob 2 år.2. Siri 1 år.Barnas navn, spesielt at datteren heter Siri kan tyde på at det er min Jacob, som har kalt opp sin avdøde hustru slik som skikken var på den tiden.Fadderne Lisbeth Marie Pedersdtr og Anne Marie Pedersdtr. kan være søstre av Siri.Likeledes kan fadderne Oline Andersdtr. og Hans Andersen være søsken av Jacob. Min stammor blir jo døpt Oline.Slekten til Jacob og Siri finne jeg ikke i Bergen. Kan de ha kommet fra et nabosogn.MVH Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei Liv Birgit! Eg ser du har funne ein ny sogning!Undersøkelseskommisjonen 1804 syner at Jacob Andersen, daglønner, som ''har faret til Søs'', busett i 9. rode, 65 år, er fødd på Lærdalsøyri i Lærdal i 1741(!). Sonen Jacob frå FT1801 er ogso nemnd.FamilySearch fortel om ein Jacob Andersen fødd på ''Lordalsuren'' i 1739 og som døydde 10.4.1810, so ein eller annan ættar nok frå denne karen...Lukke til med vidare gransking!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Takk skal du ha. Det kan for meg synes som om det er samme mannen. Opplysningen om hans andre ekte samt datterens navn Siri taler jo et tydelig språk.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.