Gå til innhold
Arkivverket

[#26889] Thomas Balken, f.Tarje Andresen Leite, Seljord f.4/2-1843

Gjest John Nordbø
 Del

Recommended Posts

Gjest John Nordbø

Hilda Juve var datter av min oldemor's søster Kari Andresdatter, født på gården Bringa/en i Seljord i 1846. Vi finner Kari på gården Gjuv, mellem (det gir navnet Juve i USA)i tellingsåret 1900 Hjartdal. Hun har fremdeles 3 sønner hjemme, Andres Halvorsen f.1876, Torkel Halvorsen f.1885 (han emigrerte i 1904) og Georg Halvorsen f.1888. 2 av døtrene emigrerte i 1893 (Kjersti H. Gjuv(16) og altså Gunhild Gjuv (14) som blir til Hilda Juve i USA. Men jeg har ike klart å finne faren til barna, han må jo nødvendigvis hete Halvor til fornavn og sannsynlivis Torkels. evt. Torkjelds. til efternavn. Tipper at han likesom Kari begge er fra Seljord, da eldstesønnen er født der. De 2 siste barna ble født i Hjartdal. Halvor må være død før 1900, for da er Kari enke.Har funnet frem til en Halvor Torkjeldsen Dalane, f.ca.1822, som trolig var gift med Kari's tante!! I 1865 tellingen er denne tanta 73 år og bor på Gjuv!! Min teori er at tanta dør og Halvor, som fremdeles er en sprek mann, gifter seg med niesa til tanta. altså vår Kari Andresdatter. Er det noen som kan sjekke om teorien holder vann - eller bare er ønsketenkning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Sternang

Dalan i Seljordsoga V: Halvor Tarkjelsson Dalan, 1848- g 1874 med Kari Andersdtr Bringa, 1846-. Born: 1. Kjersti, 1874-1874. 2. Anders, 1876-. 3. Kjersti, 1877-. 4. Gunhild, 1880-. Flytter til Gjuv i Hjartdal. Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Gro Berit. Takk for dine opplysninger vedr. Kari Andersdtr.Bringa. Nå falt også disse brikkene på plass! Hadde mine opplysninger fra noen gamle notater min bestefar hadde gjort, men de er nok gale, for der var denne Halvor Torkjelsson Dalan(e) gift med Kari's tante som også het Kari, og dermed kom jeg skjevt ut. Med Halvor f.1848 blir alt så mye riktigere, så takk for det!!Halvor og Kari fikk 2 barn til; Torkel f.1885 og Georg f.1888. I tellinga for 1900 er Kari enke, så Halvor må ha dødd engang mellom 1888 og 1900. Det skal jeg nok finne ut av.. Takk og hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.