Gå til innhold
Arkivverket

[#27084] Jeppe Eliasen Skogvoll - når døde han?

Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Jeppes foreldre var Elias Iversen og Martha Jeppesdatter bosatt i Laukvik i Nordfold (nå Steigen), f. ca. 1726. Han var bosatt på Skogvoll på Andøya, trolig gift med Dorthe Jensdatter. Han døde trolig en gang mellom 1785 og 1801, men når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeppe ble født 18/2 dpt. 24/2 1826 Folda, foreldre Eliae Iversen og Marthae Jeppisdt.Jeppe Eliasen gift 29/1 1750 Steigen med Adeluz Pedersdt. De fikk datteren Ingeborg som ble dpt. 24/4 1750 Steigen. Kilde FS.Vet ikke om dette er sammen mann, men det kan vel ikke være så mange som het det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeppe Eliassen blei gravlagt 22. oktober 1799. Han og Dorte Jensdtr hadde minst fire barn (kirkebøker mangler før 1788): Elias (1854-1817), Peder (1755-1800), Jens (1758-1807) og Andreas (1766-1840). Tallrike etterkommere i Andøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Nå blir jeg litt usikker. Har Jeppe Eliassen vært gift 2 ganger, henholdsvis med Adelus Pedersdatter, som vel kanskje må ha vært død i perioden 1750-54, og deretter med Dorthe Jensdatter, da sønnen Elias er født i 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Usikker jeg også. Siden vi ikke har kirkebøker eller andre kilder som gir navnet på mora, er det usikkert for alle ungene. Jeg ser nå at Peder Jeppesen (nr. 2 i flokken) kalte ei av døtrene Adelus. Det kan bety at i hvert fall han og Elias var sønner av Adelus Pedersdtr. Jens Jeppesen (nr. 3) kalte derimot ei datter Dorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Nå er jeg absolutt helt sikker! Jeppe Eliassen på Skogvoll har vært gift bare én gang, med Dorthe Jensdatter. Berit, den Jeppe du nevner, het Jeppe Ediassen (Eidissen), f. 1715, i live i 1769, g.m. Adelus Pedersdatter. Han var sønn av Eidis (Edias) Jørgensen og Valborg Jeppesdatter og bodde på Sund i Steigen. Jeppe Eliassen på Skogvoll var som nevnt sønn av Elias Iversen og Martha Jeppesdatter, slik at de to Jeppe'ne her var søskenbarn. Se 'Skifter i Salten', skifte nr. 20160. Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.