Gå til innhold
Arkivverket

[#27125] Harald Christian Reidar Hansen f1866 i Oslo adoptert bort?

Gjest Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

Min oldefar Harald Christian Kaas er ifølge folketellingen 1900 for Oslo født i København i 1866. Jeg har ikke funnet han i Danmark, men har da heller ikke gått dypt i der. For mye annet enn folketellingsinnslaget tyder på at Danmark kan være en eller annen form for avledning.Etter min farmor Dagny Kaas har jeg en bursdagskalender der hun ved bestemte datoer har ført opp navn. Som oftest har hun brukt både fornavn og etternavn, og en rekke personer har betegnelser som onkel, tante, bestemor, osv. Ut i fra kalenderen og folketellinger på nettet kan jeg slutte meg til at faren hennes (nevnte Harald Christian) mest sannsynlig hører til blant barna til Carl Knutingo Kaas og hustru Maren Olsdatter. Forøvrig fins det ikke så mange Kaas'er å velge i der og da.Maren kan ha født Harald Christian under et København-opphold, men siden Harald Christian ikke er å finne i folketellingen 1875 sammen med resten av familien, tror jeg forklaringen må være en annen.I folketellingen 1875 fins svært få Harald Christian, men en har vekket min interesse: Harald Christian Reidar Hansen født 1866 i Oslo, sønn av kjøpmann Christian Hansen. Han finner jeg ikke igjen i folketellingen 1900. Kan noe ha hendt som har ført til en adopsjon, dvs at kjøpmannens sønn ble adoptert bort til familien Kaas, eller iallfall endret navn?Siden kandidatene er få, er spørsmålet relevant, spesielt dersom jeg kan få hjelp til å sjekke kirkebøkene. Det fins opplysninger til hjelp,for jeg tror nemlig at Harald Chrstian er født på datoen 22 februar (1866).*** Kjenner noen til skjebnen til Harald Christian Reidar Hansen født 1866 i Oslo? *** Hvilke Harald Christian ble døpt i 1866-7 i Oslo, hva er fødselsdatoen(e) og alle de tilstedeværende? *** Harald Christian drev forresten som voksen fargehandel på Rodeløkka, kanskje kjøpmann var Christian Hansen i den bransjen?(Oslo = Kristiania på den tida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.