Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#27128] Problem med opplysninger i LDS/IGI.

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har sett det før og nå har jeg sett det igjen: Det finnes opplysninger i LDS/IGI det er vanskelig å feste lit til.Med utgangspunkt i at det dukket opp nye databaser for Hurum, fikk jeg en raptus med oppdatering av eget materiale derfra.Problemet dukket opp i forbinselse med at jeg skulle finne ut litt mer om piken Ambor Maria Christensdatter (f.1768 på Jahren i Hurum).Iflg FT1801 for Hurum var hun da ugift tjenestepike på Schøttelvig. Det var heller ikke noe problem å finne vielsen hennes 17.6.1804 med Jens Jensen i IGI og VRI. Dåp for sønnen Anders finnes i IGI, men også i 'Døpte i Hurum 1771-1810' så der er 'alle' enige.Det virkelige problemet oppstår når jeg begynner å lete opp Ambors første ektemann (iflg VRI hadde Ambor vært gift da hun giftet seg i 1804 og det lå ganske nær å anta at han het Anders). Ettersom hun var ugift i 1801 var det nærliggende å tro at hun giftet seg første gang mellom 1801 og 1804.I IGI står imidlertid at Ambor Marie Christensdatter og en Anders Iversen giftet seg 24.5.1798. I Hurum, står det. Greit nok; opplysningen om sivilstatus fra 1801 kan ha vært upresis. Dvs. enke=ugift. Eller omvendt.Det som virkelig gir meg grå hår er opplysningene om barna deres, hhv. Marie født i 1799, Anne født i 1801, Ambor født i 1803 og Iver født i 1805. Alle døpt i Hurum. Iflg IGI. Her er det definitivt noe som ikke går opp spesielt når ingen av disse barna er nevnt under 'Døpte i Hurum 1771-1810'.Ettersom det ikke finnes så mange Ambor Marie Christensdatter 'å ta av' i Hurum på den tida, må det være noe som definitivt ikke henger på greipp!På den annen side: Personer og datoer kan da ikke være hentet ut av løse lufta?MvhKjell Hamberg

Gjest Kjell Hamberg

Er forsåvidt enig i det, men i utgangspunktet regner jeg transkipsjonen av kirkebøkene for Hurum for godt kvalitetssikret i forhold til originalen. Definitivt bedre enn IGI hvor jeg i flere tilfeller enn dette har sett at kvalitetssikring ikke har vært noen ledestjerne.OG - så har vi jo det nevnte dilemmaet med to barn, hhv. født 17.3.1805 og døpt 21.4.1805; iflg. opplysingene med samme mor, men forskjellig far. Noe her er direkte feil!Mvh Kjell H

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Egentlig er det bare å gjenta det Andreas skriver og samtidig bytte ut 'enkleste' med 'eneste'.Og de kilder i FS som er noenlunde pålitlige, mangler en mengde opplysninger som finnes i originalen.Transkriberte originaler har svært ulik kvalitetet, den eneste som er sikkert er at de ikke er sikre.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.