Gå til innhold
Arkivverket

[#27310] Provst Poul Knudson i Jelsa, Rog. mellom 1801-1810 Minneord frå han til kona

Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Det er mogeleg han var der lenger òg, men eg har iallfall funne han i FT1801: LenkeOg han var der i 1810 då kona døydde, tilfeldigvis fann eg eit slags minneord, som han skreiv til kona i kyrkjeboka. Det er kanskje litt på sida av kva som skal vera her, men eg tykte det var rørande, og ville dele det med dykk.Flyt! Min tåre, flyt! Du lindre mitt beklemte hjerte. O, Elskede! Du er nå i fryd, Din bortgang såret har med smerte. Fortolk dog I, I engleskare, som hisset vandre fro for Gud, fortolk den sjel, som Gud bevare, at all min fryd er slukket ut! Sov rolig, venn. Sov, gode make. Jeg favner deg nå aldri mer. Dog skal min gråt din gravsten vete, til jorden favne skal mitt ler! P.Knudson, Præp. Ryefylchiensis & Pastor Jels. Maritus moestus uljori cariss memoriæ P.Vakkert, var det ikkje? (Men kanskje ho døydde som resultat av alle fødslane?)Vakkert var det iallfall!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Han var prest i Jelsa fra 1800 til 1837. I 1784 var han hører ved katedralskolen i Kristiansand og fra 1790 residerende kapellan til Stod i Nord-Trøndelag. Dette i følge Erlandsen, s. 330 Lenke . Fra midten av 1700-tallet og utover flyttet prestene mye rundt. Av den grunn er det alltid lurt å sjekke personregistrene i Erlandsen og Lampe. For tiden etter ca. 1720 er opplysningene der relativt pålitelige. I Torkell Maulands bok fra 1925 'Or soga um Jelsa-prestane' (s. 231-239) står det mye om Paul Knudsen, men den boka er nok litt vanskeligere tilgjengelig. Der får vi bl.a. vite at han var født i Kviteseid 14/5 1764, sønn av prokurator Johannes Knudsen og skriverdatteren Anna Kristine Paus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.