Gå til innhold
Arkivverket

[#27427] Føring av fødested i slektsoversikter når 'stedet' er et fødehjem/sykehus

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg synes fremdeles det er mange gode og nyttige innspill her. Selv vil jeg nok fortsette med den relativt pragmatiske praksis å stort sett operere med bosted - men legge til eksakt fødested i enkelte tilfeller (eksemplet med fødsel i Litauen ville jeg ha nevnt). Jeg ville så klargjort i en note hvilken praksis jeg har valgt.En liknende problemstilling har jeg slitt noe med når det gjelder min fars slekt, som stort sett har vært knyttet til ulike jernverk. Ikke bare har de flyttet jernverkene imellom, men også ofte internt i de enkelte jernverkenes nærområde. Der viser det seg at man må være fornøyd med å finne ut hvilket jernverk som er fødestedet. Kirkebøkene oppgir nemlig sjelden noen mer eksakt adresse enn rett og slett 'Verket'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Mange program klarer også å legge inn bosted og dermed er problemet i grunnen løst. Man er født der man virkelig er født, og så løser man resten ved å angi hvor en har bodd fra dag 1.Dette med å registrer bopel er jo viktig spesielt når vi er tilbake litt i tid hvor en skal søke etter personer som har beveget litt på seg. Da bruker vi folketelling, fødsel på barn, og alle mulige andre opplysninger som vi kan finne.Dette både for å søke bakover i tid og for å finne etterkommere. Bruk av bopel, gjør dette ofte lettere.Ser en jo på spørsmål etter familier både her i digitalarkivet og andre steder, så ser en raskt at alle slike opplysninger er av meget stor viktighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.