Gå til innhold
Arkivverket

[#27462] Mathilde Heleen Monsdtr. Larsen f. 20.04.1873 i Bergen

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg prøver meg på nytt med en ny overskrift og håper at det finnes noen gode hjelpere som kanskje kan sette meg på et nytt spor.Jeg har hatt flere innlegg ang. denne damen.Lenke Litt etter litt har brikkene falt på plass, men jeg står fremdeles uten spor om hvor det ble av henne. Hun ble født 20. april 1873 i Bergen og ble døpt i Korskirken den 2. juni samme år. Foreldre var Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1846 i Manger og Ingeborg Hansdtr. fra Vikedal i Rogaland f. 1844 (farfaren ble født på Marøy/Marøen i Manger)Jeg har hatt flere innlegg ang. foreldrene. (Kan legge inn en link om det er nødvendig).Foreldrene flyttet en gang etter 1873 fra Bergen til Kristiansand. Moren Ingeborg døde i slutten av 1878 og ble gravlagt i Oddernes sogn. Mons Andreas giftet seg opp igjen med Signe Sofie i juni 1879, men så dør Mons Andras i 1881 (han er da gassmerster i Kr. sand). I 1884 gifter Signe Sofie seg opp igjen med Jens Omdal, og de fikk mange barn.Mathilde Heleen Larsen vokser opp i Kristiansand og blir konfirmert i Kristiansands domkirke i slutten av april 1889 (28. eller 29. april). Og her slutter alle spor etter Mathilde. Jeg har søkt på mange måter og fått hjelp av mange, men står fortsatt uten noen spor etter 1889. Det kan jo hende at hun ble boende på Sørlandet og at skrivemåten av navnet kan ha gjort at jeg ikke finner henne. Fødselsdatoen/året kan har blitt skrevet feilt eller hun selv kan ha brukt en annen dato og år (det var jo mange som gjorde det). Moren hennes hadde mange søsken, men jeg vet ikke om hun hadde kontakt med dem. Faren hadde en søster i Austevoll (min oldemor), men der er det ingen som har hørt om henne. Faren hadde også en søster i Amerika, men jeg har ikke funnet henne blant barna i hennes familie der borte. Min mormor har fortalt til min mor at de hadde slektninger på Sørlandet og at noen bodde i Risør. Jeg vet at der var noen som bodde der rundt 1890, men min mormor må ha fortalt det til min mor etter 1920 (siden mim mor ble født i 1919).Håper at det er noen som har tid til å kikke litt nærmere på dette - enda en gang.Takk for all hjep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Begge disse er sjekket ut av min liste. Det var dessverre ingen av dem.Jeg håper fortsatt at noen av dere er i stand til å finne henne. Det er mulig at hun har endret navn. Da hun ble konfirmert ble hun skrevet som Mathilde Larsen. Jeg antar at hun kanskje har blitt gift og dermed byttet etternavn. Matilde er ofte skrevet på så mange måter som til dømes: Tille, Tilla, Tilde, Hilde, Hilda osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.