Gå til innhold
Arkivverket

[#27534] Anne Mathea Olsdatter

Gjest Eva Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Johannessen

Leter etter stedet hvor denne Anne Mathea er fra. Hun er født 31.1.1839 og dpt.29.3.1839. konfirmert 1.10.1854. Har fått beskjed om at hun er fra Sansneseter, men hvor i all verden i Norge er det??? Hun blir gift i 1866 med Ole Andersen Skjølås fra Kolbu på Toten. Anne dør på Toten i 1875. Noen som kan hjelpe meg med denne nøtten? På forhånd takk for hjelpen. Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Sandsnesseter ligger ved Hurdalsjøen og tilhører Bjørke sokn i Nannestad.Fra Nannestad bygdebok, b.3 Bjørke sokn, s409:SETERBRÅTAN (under SANDSNESSETER): 'Ole Evensen gm Marte Eriksdatter var på Sandsnesseter fra seinest 1835. Barn: Lise f1835, Lina f1836, Anne Mathea f1839, g1866 m Ole Andersen fra Sølås på Toten, Emil Laurits 1841-42, Emil Laurits f1843, Katrine f1846, Ole Andreas f1849. Svigersønnen tok over:OLE ANDERSEN fra Sølås på Toten, g1866 m Anne Marthea 1839-76. Barn Mina f1866, Ole Andreas f1871, Hagbart f1874.'Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei Heidi!Tusen takk for raskt svar. Prøver å hjelpe min 'stefar' med anetavlen hans som han har arvet. Det er mange mangler på denne grenen.Vet du noe om når hennes foreldre er født og hvor de var fra? Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Bygdeboken sier ikke mer enn overstående, dvs dette er de første som nevnes på Seterbråten. Det er heller ikke nevnt noen Even på de andre plassene under Sandsnesseter. Men, jeg skal titte litt og se om jeg kan finne han andre steder.Foreldrenes navn er sikkert oppgitt i kirkeboken ved giftemålet mellom Ole Evensen og Marte Eriksdatter. I følge FamilySearch/IGI giftet de seg 5. november 1829 i Hurdal.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan dette være Marthes foreldre i 1801. Marthe som står døde i 1804, men de fikk en ny Marthe dpt. 16/3 1806 Hurdal.Så lurte jeg på Ole Evensen 3 år på Knajen gård i Hurdal, foreldre Even Bertelsen og Anne Olsdt.Eller Ole E 6 år på Løvlien, Skrukkelia Hurdal, Even Olsen og Marte Christensdt.Eller til sist Ole E. 17 år Bondlie, Hurdal, Even Gullichsen og Magrete Olsdt.Det var de som var i Hurdal i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Ekteskap 5.11.1829 Brudgom: Ole Evensen 23 1/2 år fødested Toten, bosted Garsjøen, ungkar og soldat. Far Even Olsen Bundelie(?? finner ingen i bygdeboka som passer)Brud: Marthe Eriksdatter 23 1/2 år døpt 16.03.1806 , bosted Braaten under Hurdals prestegård. Far: Erik Pedersen Braaten. Nå heter det Bråtan, se Hurdal bygdebok II s.454. Ole og Marthe fikk Christian 29.04.1830, døpt 09.05.1830 og Berthe Karine 02.02.1833 døpt 10.02.1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke den Ole Evensen fra Bundelie. Han er for gammel, dessuten gift med en annen dame og har kun en datter (så vidt jeg kan se stemmer det som står i bygdeboka ). Jeg har bare en avskrift fra kirkeboka, så det bør vel sjekkes hva som står i kirkeboka under vielsen. Det står jo Even Olsen og ikke Even Gullichsen i den avskriften jeg har, så Even Olsen kan jo godt ha vert i tjeneste på Bundelie også. Ole Evensen på Bundelie døde i 1842 60 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket konfirmerte i Hurdal og fant: Ole Evensen f.15.05.1806 (attest fra Toten). Bosted Bundelie. Far: Even Olsen. Mor: Berthe Evensdatter. Karakter: God. Vaksinert 15.02.1811 av Raabe. Konfirmert 03.10.1824 s. 520 nr 11. Samtidig ble broren Even Evensen konfirmert (s.518 nr 5), han var født 21.07.1807. Finner Berthe Evensdtr død 28.04.1850, begravet 09.05.1850. Hun er 'lægdslem' fra Sandsnæsæter i Nannestad men ble begravet ved Hurdal kirke. Prøvde å finne Even Olsen død og finner en som døde 13.03.1839, vilkårsmand med bosted Garsjøn, 63 år. ' Hængte seg op. Begraves i stillhet' men han er jeg usikker på om er rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C Huitfeldt

På FS/IGI har Even Olsen og Berthe Evensdatter disse barna; Ole 1806, Even 1807, Maria 1812, Maria 1813, alle født Østre Toten og Peder 1815, Dorothea 1825 født i Hurdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.