Gå til innhold
Arkivverket

[#27567] Erik Olsen - f. Stange ca. 1834

Gjest Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell H Myhre

Jeg søker informasjon om eksakt fødselsdato- og sted for ovennevnte Erik, samt hans foreldres navn og stilling.Erik Olsen antok senere ''Aasgaard'' som sitt familienavn, og forlot herredet permanent innen 1862. Kan i tillegg noen være vennlig å sjekke avgangslistene (Stange) for årene før '62, og opplyse meg om hva disse beretter om Erik ??På forhånd hjertelig takk !! Med vennlig hilsenKjell H Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Hei! For å ta det siste først, utflytterlistene fra Stange ser ikke ut til å nevne Erik Olsen. Det er desverre ofte ikke spørsmål om 'hva som er skrevet', men 'om det er skrevet noe' i disse listene. Så til Erik Olsen. Det er kun en Erik Olsen døpt i Stange innenfor perioden 1830-1839. Han er født på Skrepperud den 2.9.1834 av foreldre Ole Eriksen og Berthe Borgersdatter ('gårdfolk'). Stange bygdebok omtaler dette på s. 909. Bygdeboka sier desverre ikke noe videre om hvor denne Erik ble av.mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Steinar:Mange takk ! Erik flyttet fra Stange til Lunner på Hadeland, men tilgangslistene der er også tause m.h.t. dette faktum ! Jeg tror helt sikkert Erik f. på Skrepperud er ''rett mann på feil sted.'' Jeg registrerer forøvrig at hans foreldre er ''degradert'' til husmannsfolk i ''Leerhus'' på Tangen 1865. Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.