Gå til innhold
Arkivverket

[#27618] Olaus J. Floer (1795-1840) og Barbra Martine Frank (1797-1848) fra Trondhjem

Gjest Erik Floer Sandnes jr.
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf EinarJohnsen

Ja, her har jeg ikke kommet noe lenger. Har prøvd å finne dødsinnførsel på Olaus uten hell. Vet at han ikke levde i 1865, jfr folketelling. Når det gjelder dødsår har Erik her ført opp 1840. Fant ingenting i Domkirken på det.Forslag, hjelp etc !?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det lønner seg å finne all mulig informasjon om Olaus Flors og Marthine Franks familie: barnas dåp og konfirmasjon, faddere ved dåp etc. Et eller annet sted kunne det dukke opp noe som kaster lys over Olaus' opprinnelse.Jeg fant sønnen Oluf Martin konfirmert som nr 13 1838 i kirkebok for Vår Frue: LenkeDet KAN bety at hele familien da var flyttet til Vår Frue sogn. Legg merke til at Olaus Flor fremdeles levde i 1838 (det står død eller avdød ved enkelte andre fedre på siden).Martine ble begravet i Vår Frue sogn. Lenke kommer i neste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Har fortsatt ikke funnet Olaus sin død... Ei heller noe mer vedr hans fødsel. Hvis noen har funnet noe mer; vennligst ta kontakt!I familysearch.org har jeg funnet en vigsel mellom Oline Birgitte Floer (Med Olaus oppført som far) og En hr. Holter. Vigslen fant sted i Oslo. I flg dette er Oline Birgitte født i 1833. I Vor Frues Kirke i Trondheim finner jeg dåp på ei Oline Birgitte i 1833, men med andre foreldre en Olaus og Barbro. En Madam Francke er dog oppført som fadder (Barbro M Francke??). Bringer meg dog ikke nærmere opphavet til Olaus!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Korsvoll

Hei,Iflg. SK for Lade i Strinda, døde en Olaus Flor, den 26. desember 1834. I Ministerialbok 1823-1840, ingen alder oppgitt. I Klokkerbok 1829-1840, oppgitt alder 30 år.Se Klokkerbok side 124, nr. 4 under kirkeåret 18 34/35. Permanent sidelenke: LenkeVennlig hilsen Bjørg Korsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Viser til Astrid's innlegg (20) og (22). Finer det nærliggende å tro at dette er en meget god kandidat å søke videre på i håp om å finne Flor-navnet i slekten lenger bak. Jeg tror jeg har funnet vigselen til Jon Olaus sine foreldre. Minesterialbok for Stadsbygd, øverst til høyre (13 jun 1784):[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070905650451.jpg>LenkeStår det ikke noe sånt som 'Grena' bak Jon Larsen? I så fall stemmer det bra med konfirmasjonen til Jon Olaus hvor han er ført opp med etternavnet Greene!? Se forøvrig konfirmasjonen her fra 1814 i Domkirken, Trondheim, #13:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Det står kanskje Grene eller det som du skrev (Det står Grinne/Grenne i folketellingene 1801 og 1865).Videre Berit Jonsdatter fra Ørlands Præstegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Foran Jon Larsens navn står det Sold(at).Trolovelsen øverst på side 502, her står det tydelig Berit Jensdatter:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A03 (1751-1790), Kronologisk liste 1784, side 502-503. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Astrid! Da har vi stadfestet at det var Jon Olaus sine foreldre som giftet seg i Stadsbygd i 1784. Da er det bare å søke på dem og se om jeg kan finne noenm Flor tilknytning lenger tilbake i Stadsbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hva jeg ellers fant:Jon Larsen Grøn Bødker fra Sanden ble begravet 3/1-1819 66 år:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A11 (1815-1821), Døde og begravede 1819, side 224-225. Permanent sidelenke: LenkeSannsynligvis denne Olaus Johnsens bror: Ungk. og Bødker Andreas Grøn i Sanden 26 år gift 28/5-1818 i Domkirken med Bereth Martha Hansen. Bødker Andreas Grøn med familie finnes i Trondheim i 1865.Jeg kan ikke se at denne Olaus Johnsen er omtalt som Flor noe sted i skiftet. Men jeg tror likevel det er vel verdt å undersøke hans foreldres opprinnelse nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.