Gå til innhold
Arkivverket

[#27645] Elev Simensen

Gjest Wenche Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Hei Arne. Se innlegg 11 ang. kona til Hans. Foresten rart at det sto at han var gift i 1913. Det burde vel ha stått enkemann. Kan han ha giftet seg igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, si det. Det er bare det at jeg finner en bosatt i Wisconsin som kan passe godt til den Hans som reiste i 1913.1920-Census, Webster - Vernon - Wisconsin.Hans Simonson, Head, 49 år gammel, immigrerte 1914, nat. 1919, f. i Norge. Farmer - Gen. Farm.Marie, Wife, 49 år gml. f. i Norge, imm. 1913, nat. 1919.Helga, datter, 29, imm. 1913(?)(litt usikker), f. i Norge.1914 stemmer godt som immigrasjonsår for Hans, siden han reiste fra Norge 26. 12. 1913.Familien jeg viser til i lenken i innlegg 24 tror jeg må være de du ser i manifestet fra Ellis, innført under Ellef. De skulle til sin sønn Even Johansen. At de reiste ilag kan jo godt bare være en tilfeldighet, men ofte ser vi jo at slektninger samlet seg og reiste sammen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Simensen

Hei og takk til Arne og BeritEr imponert og meget takknemlig for nye opplysninger. Jeg kjenner ikke til denne Johan Simensen. Men det kan rett og slett være pga jeg ikke har kommet lenger i slektsforskningen.Godt mulig Hans giftet seg påny etter Berte Marie's død. Har få/lite opplysninger om han etter hans immigrasjon i 1913,bortsett fra hans dødsdato ca 1918.All info om Hans's nye familie,og lignende mottas med stor takk. Veldig takknemlig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Fauskrud

Ellef Simensen Delet ble født 13.12.1880 i Fåberg og var tvilling med Tidolf. De var de yngste i en stor ungeflokk. Foreldrene var Simen Pedersen Forseth-eie, f.9.9.1836 i Gausdal, og kone Berthe Olsdtr. Huset, f. 11.1.1843 i Fåberg. Jeg vet at Ellef utvandret til Amerika i 1900, men ikke noe mer om hans etterslekt. Jeg kan imidlertid ha andre opplysninger om slekta som kan være av interesse. Ta kontakt med meg gjennom denne web-sida http://home.c2i.net/rfauskru/slekt.html dersom du er interessert. Ellefs bror Hans Simensen bodde i 1900 på Gjøvik der han var jernbanearbeider. Kona Berthe Marie og deres to barn bodde da på Badstubakken i Brandbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Simensen

Hei Richard FauskrudTakk for hjelp,og nyttig info. Jeg visste ikke at Ellef hadde en tvillingbror. Hans og Berte Marie fikk tre barn etter hva jeg vet. Jenny,Haldor (min morfar) og Paul. Sistnevnte er også vanskelig å finne info om.Fortsatt takknemlig for nytt infoHilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Simensen

Hei Arne SolåsSjekket adressen du viser til i innlegg 23,på nummeropplysningen utlandet. Den adr fant de ikke. Heller ikke om de begynte søket kun med 341 Mo.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Wenche -Jeg har jo ikke helt glemt deg og dette temaet, men har lett litt nå og da, ettersom jeg har hatt tid.Du har vel nå studert skriften grundig i manifestet på Ellis, tenker jeg. 341 Magnolia Street er nok den rette, men nær umulig å lese seg til.Etter mye leting (og grubling) har jeg funnet følgende:Den 20. mai 1887 reiser 25 år gamle Rudolf Sundgaard fra Fåberg til St. Paul fra Kristiania.. Samme dato reiser Oline Simonsen fra Fåberg til St. Paul.1900-Census, 341 Magnolia Str., City of St. Paul, Ramsey, Minnesota:Rudolph Sundgard, Head, f. i Norge april 1862, imm. 1887, gift i 12 år, jobber som 'Carpenter'.Olena, Wife, f. i Norge april 1862, imm. 1887. Hun har til da født 5 barn , hvorav alle er i live.Jennie f. nov. 1888.Sophie f. jan. 1891.Clara A. f. jan. 1893.Hjalmer E. f. des. 1894.Joseph R. f. mars 1898.Samtlige barn f. i Minn.En Rudolph J. Sundgaard død i Pine County den 17. juni 1925.Jeg ser at familien flyttet til Pine, og du kan også få info fra senere tellinger om du ønsker.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Simensen

Hei ArneTusen takk for at du hjelper meg videre. Stort smil her :o) Vil gjerne ha info videre ja. Alt mottas med glede.Tusen tusen takkHilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Da går vi litt videre:I 1910 finner vi farmeren Rudolph Lundgard (47) og kona Olina (48) boende i Pine City, Pine County, MN. Hun har til da født 6 barn, hvorav 4 i live. Sønnene Joseph (12) og Amos (9) bor sammen med dem. 1920, - samme sted:Rudolph Sundgaard (ind. Rudolph Sundgaset) naturalisert 1894, Farmer - Gen. Farm.Olena, nat. 1894.Sophia og Clara er begge ugift og jobber som 'Maid - Private family'.Joseph og Amos har heller ikke giftet seg, og jobber på farmen - 'Working out'. Samme sted i 1930:Joseph Sundgaard, Head, 32 år gml., har radio!, farmer, Gen. farm. (leier farmen)Oline Sundgaard, Mother, 68 år gml., enke. 1930 - San Francisco, San Francisco, California:Clara Sundgaard, Head, 37 år gml, leier bolig for $40, har radio, er 'Officer - Salvation Army'. 1930 - Kragero Township, Chippewa County, MN.Amos O. Sundgaard, Head, 39 år gml., gift da han var 21, radio, farmer på egen farm.Ida, Wife, 30 år gml., født i MN av foreldre født i Sverige. De har døtrene Grace på 5 og Jeanette på 1 år og 8 mnd. Det finnes jo flere dødsregistreringer jeg kunne tatt med, men disse finner du like greit selv på SSDI samt døde i Minnesota.Å bestille dødssertifikater og å finne event. nekrologer er jo noe tidkrevende, så det beste du kan gjøre nå er vel å ty til telefonkatalogen. Finner du noen Sundgaard i St. Paul eller Pine, så er det svært stor sannsynlighet for at dette er etterslekt. Oppnår du kontakt, så vil det være mye lettere for dem å kunne finne frem til en nekrolog f. eks. etter Olina, - som da igjen kanskje sier noe om hennes brødre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.