Gå til innhold
Arkivverket

[#27667] Colling i Christiania 1801

Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 19 og 21: Jeg har tenkt og delvis angret det jeg har skrevet (19), fordi jeg ikke sjekket linken (18) skikkelig.Denne Jacob Rasmussen ser ut til å være ukjent for Finne-Grønn.Og dette ser jo ut til å være en stridbar greie, men jeg står ved at Finn-Grønn foretar en kobling mot slektskap med Risør-Falckene. (Isach) !Isachs bror Jacob Lauritzen (kjøpmann i Larvik) hadde ei datter, Else (Falck). Hun var gift med borgermester Lars Olufsen (i Larvik). Lars og Elses sønn var gift med Ingeborg Willumsd. Dop. – Disse to fikk sønnen William.Falck !!!Finne-Grønn tillegger krigsraad Wilhelm Falck rollen som stamfar for Ørsted-Falckene av Tønsberg.M.a.o. Finne-Grønn (1929): Wilhelm er IKKE sønn av Jacob Rasmussen !(Ikke skyt meg men, men salig Stian H.F-G !!)IM. (Feil side ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå er jeg ikke helt med. Cousina Olsdatter Falck er (såvidt jeg vet) det ikke reist tvil om foreldrene til, Ole Jacobsen Falck og Hedevig Sophie Tønning. Hedevig Sophie skal være datter av tollkontrollør Henrich Tønning mens Ole Jacobsen Falck er sønn av tiendeskriver i Strømsø Jacob Rasmussen Falck gift med Ingeborg Dop (datter av sognepresten i Løten, Willum Dop). Ingeborg dop hadde vært gift første gang med Hans Michael Berg.Jeg vet ikke om det er med sikkerhet fastslått hvem Jacob Rasmussen Falcks far var, vanligvis nevnes (uten dokumentasjon) byskriver Rasmus Jacobsen.Men kanskje er jeg på villspor mht. spørsmålet om Cousinas navn og dets betydning ? ( Det er sjelden at et så spesielt navn få konsekvent staves likt i Christianias samtidige kilder. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Geir: Du er neppe på villspor, og Finne-Grønn er ingen fasit. Når jeg gjentar årstallet 1929 er det underforstått for å markere at Th.Thaulow (1931) må ha kjent til Finne-Grønns kobling og forkastet den. Knut: Falck kan være et utmerket tema, men meget omfattende. Her er det masse myter og facts i skjønn forening. Man kunne jo begynne med f.eks:Er Lauritz Christophersen (Marstrand) Falck, oldebarn av biskop Erik av Lindkøping (ca.1448-)???…. Nei, den er for drøy. Her blir det både grever og konger, og da blir det bare tull.Et tema kan gå på trelastdynastiene på Agdesiden (1620-og utover). DET kunne vært interessant !! (For her er Falckene inne for full musikk) – Dersom innledningsinnlegget hadde vært et godt utgangspunkt. IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Knut: Er interessen for Colling/Colding i Christiania aktuell lenger ? Om mulig, kan du i så fall antyde hvor interessen peker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Geir:se (9) har du mer enn det du har lagt ut her og i emne 14637 så tar jeg imot all mulig info med stor takk !; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Til navnet: jeg finner en Anne Cousine Edsleff som gifter seg i Holmens sogn i 1809. Det kan da ikke være feilskriving over alt ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Nordström

Blev gjort opmärksom på dette indläg af Knut Fasting, som fandt min nye email. Siden mit indleg - Tema: 14637 Købmand Niels Colling, Kristiania - flyttet til Danmark v/Lene Nordstrøm - er jeg flyttet fra Danmark til Sverige!Blandt mine aner har jeg Niels Colling og Cousine Olsdatter Falck. Som jeg tidligere skrev, flyttede de til Danmark, närmere bestemt til Nyborg på Fyn, hvor Niels Colling döde, og enken giftede sig igen. Jeg har undret mig over, hvad der fik dem til at flytte til Danmark, for flere af börnene boede eller bosatte sig i Kristiania, også et barn af Cousine Falck og hendes nye mand Johan Östrup, rebslagermester i Nyborg. Niels Colling beskäftigede sig som rebslager, da han boede i Nyborg - ansat hos Johan Östrup. Jeg skal til Danmark i näste uge, og skal forsöge at läse skiftet efter Niels Colling igen - sidst havde jeg nogle problemer med det, og dengang var jeg mest interesseret af börnene! Så vidt jeg husker, stod der noget om gäld til en anden Colling. Mht. til stavningen af navnet Cousine - så er et barnebarn til hende i Danmark döbt Cosine Falk. Af andre stavemåder er også Cusine. Mvh Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer tilbake til dette, men viser til at enken Dorothea Maria Colding ektet Peder Sørensen Ustrup ( Ustrup - Östrup ??) i Slotskirken 15.09.1747 (de hadde faktisk blitt trolovet allerede 20.07.1743 - og fikk dermed den 'ekte' sønnen Friederich Otto Ustrup døpt i vor Frelser 24.06.1744.Denne navnelikheten er kanskje noe søkt, men verd å kontrollere i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Nordström

Med hensyn til navne, så hälder jeg meget til, at Anders/Andreas Colling kan väre när slägt. Ofte er det jo navneopkald efter familie, når börn döbes. Cousine Olufsdatter Falck og Niels Collings börn er döbt Hedevig Sophie f. 1750 (efter Cousines mor), Sören Colling f. 1751, Mette Margrethe f. 1752, Matthea f. 1754, Ole f. 1755(efter cousines far), Elisabeth f. 1758, Maren f. 1759. I Cousines ägteskab med Johan Pedersen Östrup er der Anne Cathrine f. 1769 og Niels Colding f. 1773. Det er ham, som jeg mener bor i 1801 hos sösteren Elisabeth, gift Jensen, som er enke. Min ane - Matthea Colling - gifter sig 1773 i Nyborg med rebslager Gotfred Pedersen Bang fra Rudköbing, hvor de bosätter sig. De får börnene 1. Cosine Falk f. 1775 2. Andreas Colding f. 1786 3. Ellen Cathrine f. 1791 4. Anne Margrethe f. 1794 5. Johan Östrup f. 1776 6. Peder Jörgensen f. 1779. Mange af navnene går igen senere i slägten. Der er mange Hedevig Sophie, Johan Östrup, Cusine, Andreas, Matthias osv, men også en, der f.eks. hedder Anthon Jens ERSLEV, var der ikke noget med en Edsleff i Norge? Spändende er det ihvert fald, om nogen kan finde mere om anerne til Colling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovennevnte Hedevig Sophia Colling var gift med Jens Edsleff ( viet 24.11.1772 ) i hans første ekteskap. Deres første barn var Anna Cosina (døpt 03.11.1773), såvidt jeg husker den eneste av deres barn som vokste opp. (alt i vor Frelser, Christiania).Da jeg ikke vil legge ut antagelser, trenger jeg litt tid på å kontrollere denne Colling-familien i Christiania med de tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok lovet litt for mye litt vel raskt. Riktignok holder jeg på med å sette sammen Christiania-familiene frem til 1815, men Colling/Colding har voldt endel besvær. Et eksempel for å illustrere dette.Zebilla (Sybilla) Sophi Mortendatter Colding ble 19.02.1717 trolovet med bakeren Hans Larsen og de giftet seg 2 måneder etter. Hans står første gang oppført som baker 18.11.1719, fikk bevilgning 19.12.1719 og endelig orgerbrev 02.12.1722.De fikk såvidt jeg har funnet 11 barn: Anne (1718), Morten (1719), Boel (1722), Søren (1723), Lars (1726), Chresten (1729), Hans (1730), Maren (1732), Anders (1735), Friderich (1737) og edelig Maren Sophia (1738). De fleste av disse vokste opp. (Det burde vært en Lars her, men han har jeg ikke funnet ennå).Problemet var Zebilla (eldste skrivemåte) ikke er oppført med Colding-navnet før 21. mai 1735 ved sønnen Anders dåp. Slike forhold har vanskeliggjørt kartleggingen av Colling/Colding'er med vanligere fornavn.Dessuten, hvem var den urmaker Morten Colling fra Christiania som 03.05.1784 fikk borgerskap i København ? Var det han som ektet Christin Sophia Foltmar i St.Petrus kirke i København 07.08.1778 ? Tilsvarende fikk gullsmed Niels Ibsen Colling fra Christiania borgerskap samme sted 20.12.1786. Han er ikke nevnt hverken som mester, dreng eller svenn i 'Guldsmedhaandverket i Oslo og Kristiania' fra 1924 utgitt av Kristiania Guldsmedmestres Faggruppe.Mht. til Elisabeth Colling har jeg vel ikke nyheter, men for sikkerhets skyld:Gift med kjøpmann i Christiania, Jørgen Jensen, 23.05.1787. (Viet i huset av Nannestad). Han dør 1799 og begraves på vor Frelsers Kirkegaard 09.03.1799. Hun dør 1801 og begraves samme sted 24.04.1801. Barn:Lorentz Friderich (f. 31.07.1791), Niels Colling (f.10.08.1792), Johan Friderich (f.18.04.1794), Cosine (f.16.10.1795) OG Hans Christian ( f.29.08.1797).Jeg har et gjenstridig tastatur, så jeg håper det ikke har blitt trykkfeil av betydning. Og mht. den fullstendige Colling-familie, gjenstår som det fremgår mye arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Lene Nordström

Nu har jeg forsögt at läse skiftet igen efter Niels Colling på Landsarkivet i Odense. Han döde i Nyborg i 1762, efterladende sig enken Cousine Falck samt 6 umyndige börn. Jeg kunne desvärre ikke tyde det ret meget bedre denne gang, men der var en stor gäld, da boet bliver gjort op. Jeg kunne dog läse, at der 'blev anmeldt og produceret en dom fra köbmand Sr. Ivar Olsen i Christiania af Friderichshalds Byting 69 RD 8 sk' og der nävnes en Byskriver Normann og procurator Jens Grön. Jeg gennemgik endvidere registeret over kirkebögerne for Nyborg for personer med navnet Colling/Colding. I 1669 begraves en fh. rådmand Sören Thomsen Colding. Hans Colding begraves 1674. Arent Simonsen Colding fhv. byskriver begraves 1707. Anna Arentzdatter Colding gifter sig 1735 med Henrik Svitzer, musiker. Ester Cathrine Colding gifter sig 1751 med Niels Nielsen Lind. Johan Colling, soldat, 63, begraves 1772. Jens Christian Colding, läge, 78, död 1883. Af Falck-navne er f.eks. Ellen Cathrine Falck, 62, begraves 1781, gift med Thomas Bruun - hun må have levet i Nyborg samtidig med Niels Colling og Cousine Falck. I Nyborg gifter Friderich Östrup, forvalter, sig 4.11.1803 med Else Nicoline Bruun. Desuden fandt jeg lidt 'roligt' til dig, Knut! Niels Collings og Cousine Falcks datter Mette, gifter sig i Ringe 28.10.1785 med forvalter på Boltinggaard Peder Bondo. Hun benävnes da jomfru Mette Colding, Boltinggaard. Samme år i Ringe (1785) gifter Marie Margrethe FASTING, enke på Boltinggård, sig med Hans Thune. Håber denne navneopremsning kan göre nytte i jagten på Collings aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 6 umyndige barna - når vi vet at Søren Nielsen Colling døpt 15.05.1751, ble begravet 22.03.1754 - bekrefter vel antagelsen (for mer er det vel ikke foreløpig), at Elisabeth er datter fra Cousinas første ekteskap med nettopp Søren Nielsen Colling. Hun kan være født så sent som i 1763, kanskje mer trolig i 1762 eventueltr 1761.Det er Ole, Maren og Elisabeths dåp jeg gjerne skulle hatt på plass.Dommen av Friederichshalds Byting kan være et spor - også en forklaring på hvorfor familien forlot Christiania,hadde det vært mulig å fått scannet/kopiert skiftet, Lene ?Iver Olsen tror jeg at jeg vet hvem er, gift med Else Christensdatter, fikk borgerskap i Christiania så tidlig som i 1737, først i 1753 som kjøpmann. Prokurator Jens Grøn kjenner jeg ikke ( det burde jeg om han virket i Norge ).Vedr. Mette Margaerethas ekteskap med Peter Bondo, han var altså ikke forvalter på Holckenhavn? Og vielsen var ikke i Nyborg, men i Ringe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Nordström

Det var desvärre ikke muligt at få en kopi af skiftet, for man må ikke tage kopier af böger på arkivet, kun löse dokumenter. Men jeg har bedt om läsehjälp på Dis-Danmarks 'Markedsplads', og håber at få hjälp til det, man plejer også at väre hjälpsomme der. Er det ikke en skrivefejl, når du skriver sidst: ' at Elisabeth er datter fra Cousinas første ekteskap med nettopp Søren Nielsen Colling.' ? Du mener vel Niels Colling?Jeg kunne läse det förste af skiftet: 'Nyborg Byfogeds Arkiv, Skifteprotokol 1747-1789, side 98 - 100. Skifteforretning efter afgangne Niels Colling rebslager. Anno 1762 30. april var skifteretten forsamlet udi stervboet efter afgangne Niels Colling rebslager, for at registrere og vurderer til påfölgende skifte og deling imellem enken Cousine Falck og hendes med den Sal. mand ... 6 umyndige börn, nemlig Hedevig Sophie Colling gammel 12 aar, Mette Margrethe gammel 9 aar, Marthea 8 aar, Ole Colling gammel 7 aar, Elisabeth 4 aar gammel og Maren Colling 2½ aar gammel, inärvärelse af de ... vurderingsmänd Ib Möller og Hermann Berentzen, også da passerede som fölger (og her kommer så alt indboet opremset og det hele ender med) Summa vurdering 115 RD 4 mk 4 skr.' Derefter kommer det, som jeg har vanskeligt ved at läse andet end brudstykker af - bl.a. dommen fra Friderichshalds byting.Hvis Elisabeth er 4 år i 1762, må hun väret födt omk. 1758. Jeg har tänkt på, at familien kan have boet et andet sted imellem Christiania og Nyborg. Mener, der bl.a. stod i skiftet, at de skyldte husleje for et år, og da jeg har ikke fundet Ole, Elisabeth og Marens födsler og dåb i Nyborg, har de boet et andet sted der imellem. Kan det tänkes, at de har boet i Frederikshald, eftersom dommen er derfra? Ivar Olsen er köbmand i Christiania, men dommen er fra Frederikshald?Angående Mette Margrethe Colling, så gifter hun sig med forpagter på Boltinggard Peder Bondo i Ringe den 28.10.1785. Deres 4 förste börn er födt på Boltinggård og döbt i Ringe Kirke: Hans Henrik Bondo, döbt 24.9.1786, Birgithe Cousine Bondo döbt 20.7.1790, Christian Nicolai Bondo födt 2.6.1792, Hedevig Sophie Bondo födt 5.12.1793. Herefter flytter familien til Holckenhavn, for Peder Bondo er forpagter der, da endnu en sön Christian Nicolai Bondo bliver födt der den 1.7.1795, og en datter Elisabeth Johanne Bondo födt 25.9.1797. Ved folketällingen 1801 i Vindinge sogn er kun börnene Birgitte Cousine 11 år, Hedevig Sophie 8 år, Christian Nicolai 6 år og Elisabeth Johanne 4 år registrerede sammen med foräldrene. Som huslärer her er anfört Jeppe Hendrichsen, 22 år, som senere gifter sig med Anne Cathrine Östrup (datter af Cousine Falck og Johan Pedersen Östrup). Ved deres datter Charlotte Lovise's födsel og dåb i 1809 i Gislev sogn(et nabosogn til Ringe) er han sognedegn og kirkesanger der i sognet. Prästen ved Gislev kirke er Johan Henrik Colding. Jeg har tidligere undersögt, om der er en forbindelse mellem prästen Colding og Niels Colling, men har ikke fundet den. Johan Henrik Colding skulle väre udaf slägten Colding fra Skrave iflg. denne bog 'Stamtavle over Anders Coldings slægt fra Skrave, udg. af R.Volf, 1917, og fra Wiberg.' Men da jeg läste den for nogle år tilbage, fandt jeg ingen forbindelse. Men det er måske värd at gennemgå den igen. Jeg lånte den på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett - skrivefeil fra min side, det skulle være Niels Colling.Haldens (Friederichshald) kirkebøker begynner i 1758, Idd som kan være et alternativ før 1758, fra 1720. Jeg har sett i Halden en gang før, men skal ta en nye runde. Elisabeth og i hvert fall Maren burde det være mulighet for å finne. Idd er jeg ikke sikker på om jeg har, så da må jeg fjernlåne eller dra til Statsarkivet om ikke noen her på forumet kan se etter disse to jentene pluss Ole Colling.Takk for avklaringen mht. familien Bondo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Nordström

Nu har jeg fået läsehjälp til skiftet efter Niels Colling af en venlig person i Danmark. Dette er, hvad hun kom frem til (efter det jeg först havde tydet, og så opremsningen af indboet): Side 100: Anno 1762 den 14. december var skifte Forvalteren atter udi dette Stervboe for viidere at befordre denne Skifte behandling, hvorda forførst blev ??????? efterskreven Boens bortskyldige Giæld og besvar ??som: 1. Den Salig Mands begravelses bekostning som hafde kostet 36 Rd. 2. Eet aars forfalden huusleie til sidstafvigte Michely til Sr. Knud Rasmussen ------ 12 Rd 3. Endviidere til Sr. Knud Rasmussen efter indgiven Regning ------- 174 Rd, 3 Mark, 7 Skilling 4. blev anmedlt og Produceret én dom fra Kiøbmand Sr. Jens Olsen i Christiania afsagt inden Friderichalds Byetings Rett den. 14. Dec. 1761 hvorefter han fordrede og forstaar udlæg efter dends præference forCapital og tildømt omkostninge i alt 69 Rd 8 Mark Mandagen den 14. December 1761(Her mangler jeg noget tekst)Dømt og Afsagt Vel udviiser Niels Collings hoved stævningen af 27. october sidstleden giorte paategning at være det paaskrevne skyldig, Men da der aldrig fra hands Siide under Sagens Ventilation er indkommen med nogen Contra Regning eller Viidere indsigelse, er det desuden efter foregaaende Continuations ????? maal af 30. November f.a.med de 2. Vidner Byeskriver Normann og Procurator Jens Grønbein Larsen er godtgiort, at Niels Colling i deres overværelse har tilstaaet det paaskrevne kravs Rettighed. Saa kiendes for Ret at bemeldte Niels Colling bør betale til Citanten Iver Olesen den paa Ankede giæld med 50 Rd, 8 Mark, tillige med 10 Rd udi Processens foraarsagede omkostninger, hvilket alt udreedes inden 15. dagen efter denne Doms lovlige forkyndelse, under adfærd efter Loven.J.F. Riis G. Kiørboe Nu kender du måske procuratoren, Geir? Kan indholdet af dommen evt. findes i Norge? Nu er der jo en dato for domsafsigelsen.MVH Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe å bygge på. Men prokuratoren er meg stadig ukjent uten at det skulle bli noe problem.Vet ikke om jeg rekker en kikk i arkivene her i Oslo før jeg reiser til Visby igjen ( ikke så sydlig som Blekinge, men forhåpentligvis litt vårlig når vi kommer ), men forhåpentligvis kommer vi litt videre innen den tid - gjerne med litt hjelp av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

I folketellingen 1801 for Kongsberg har byfogd Fredrik Restad med hustru en fosterdatter Kristine Dorthea Colding, 15 år. Hun blir med Restad da han blir sorenskriver på Agdesiden og flytter dit. Siden gifter hun seg med kjøpmann Tobias Tønnesen Wattne i Mandal. Ved vielsen og ved de senere barnedåpene kalles Kristine Dorthea systematisk ved etternavnet Collin.Siden hun så ofte kalles Collin, antar jeg at staveformet Colding i FT 1801 er noe feil, og at hennes navn kunne ha vært Collin eller Colling.Så, derfor: hvem var hennes foreldre ? Hun er ikke døpt på Kongsberg i den aktuelle tiden (1785-87), ei heller funnet døpt i Fredrikshald eller omegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis noen løses dette problemet med opphavet / foreldrene til Kristine Dorthea Collin, blir vedkommende avtakket på rulleteksten (når den tid kommer, neste år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Erik Halvorsen

Fant en kandidat på familysearch, men jeg får ikke lenken til å fungere.Christina Dorothea, døpt 21 okt. 1786 i Gillberga, Värmland, moren heter Johanna Collin.Er det noen med tilgang til svenske kilder som kan finne ut hvor hun ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.