Gå til innhold
Arkivverket

[#27725] Fra Anders Gregersen Skalle i Borge til maleren Edward Munch

Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Anders Gregersen Skalle og Elen Christensdatter Visur har en stor etterslekt,så det dukker nok opp litt av hvert her! (Innlegg 48)Rosensverd.Det er stor tvil her Rigmor.Det er SANT at Valgerd Sigurdsdatter Rosensverd var gift med Oluf Kår.Det som det er stor tvil om er om hun var mor til Oluf Kår sin sønn Elling Olufsen !(Hentet fra RUNAR Nr.1 1982 av Ludvig Algrim)'Hadde Oluf Kårs barn vært av ekteskap med Valgerd,ville en så myndig og godsrik kvinne vært oppkalt.Det samme gjelder Sjøfarnavnet i Rosensverdfamilien.Av de tallrike etterkommere har det ikke lykkes meg en eneste gang å finne en slik oppkalling!'Dette gjelder også denne grenen,ingen Valgerd og ingen Sjøfar!Jeg tar med litt om Oluf Kår som også står her: -Oluf Elligssøn Kår hadde også søsken som levde i 1573 da de bl.a.fikk morsarv i Bære i Hobøl som moren,Eline Bergulfsdatters andre mann,Oluf Steffensøn på Tveiten i Eidsberg? hadde tatt hånd om.Elines far var antagelig lensmannen i Mossedal(Hobøl)Bergulf Jonssøn som nevnes i 1498-1529.- Oluf Ellingssøn Kår eide gods bl.a. i Skott og Burud i Eiker og har nok sitt første gifte fra de kanter av landet.Faren var kanskje den Elling Olufssøn som var med da Torger Olufssøn av Hallingdal stakk ned Eivind Olafssøn med kniv til han døde,og kanskje var Erik Olufssøn Kår på Kårud i Bohuslen en bror av ham.Oluf Ellingssøn Kår var antagelig fogd i Onsø og Råde for kansleren Olaf Pederssøn Calips som bodde på Tose i Borge og Kjølberg.Oluf Kår nevnes flere ganger i kildene,bl.a. i forbindelse med Skråtorp og Fru Adelis Benkestokk til Hananger.I 1587 ble Oluf Ellingssøn dømt for utilbørlig leiermål med en av sin hustrues nære slektning (kan være stedatteren Tore?)og hadde derfor rømt.Men p.g.a.gode forbindelser, står det,slapp han med å bosette seg på Rødøy i Helgeland og med forpliktelser til straks å innfinne seg om kongen hadde bruk for ham.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Til Egil. Jo da, om første innlegg forteller at de er funnet i FT1865 så!? Jeg kan ikke se at det står...Løten er ikke en gang nevnt i det innlegget. Spiller ingen rolle...la det bare inn for sikkerhets skyld.mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg har dessverre ikke fått lest det siste som er skrevet om Østby-ætten i det siste. Men når det gjelder om Olav og Valgjerd er foreldre til Elling mener jeg vel at dette klarert. Mulig jeg husker feil. Elling sitter i alle fall på den samme parten som Valgjerd arvet av sin far. Og han hadde vel neppe arvet denne parten hvis ikke Valgjerd var hans mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

LarsDet har ikke lykkes meg å finne ut fakta om Oluf/Olav og Valgjerd var Ellings foreldre.-Er dette klarert,så er det ikke noe å lure på.Det er innlegget og tvilen til Ludvig Algrim som fikk meg til å undre litt.( Som jeg mener er en forsker å stole på (?)...'det er lite sannsynlig at Olaf Kårs barn kommer fra ekteskapet med Valgjerd Rosensverd,men de kan ha hatt barn sammen som døde unge.Arven ville i så tilfelle gå til faren og derfra til hans barn av første ekteskap'.Jeg vil bare være sikker på at denne grenen til Rosensverd stemmer.-Jeg har en slektsbok fra før som skulle føre til Rosensverd via 'Villum Eriksen Skog',som senere viste seg å være en oppdiktet person,og Gundhild Sigurdsdatter Rosensverd.Jeg la derfor ut et eget tema i håp om å få svar !LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til innlegg 38, vedr. barn av Kjønnik Nilsen Kure. Det oppgis en Lene der som skal ha kommet til Reitvedt i Kråkstad. (Men først var hun gift med Thomas Mogensen Opsal). Jeg har ennå til gode å se noe bevis på at Lene var Kjønnik Nilsens datter, selv om jeg saktens kjenner til at denne hypotesen har vært fremsatt før.Skal jeg tro gårdshistorien for Rygge, hadde Kjønnik Kure ingen datter ved navn Lene. Kjønnik døde forøvrig før 1664, så hvordan kan han være vitne i 1683 vedr. saltkoking? Kan det være sammenblanding med en annen person her? Kjønnik Kure kan forresten se ut til å ha dødd så tidlig som omkr. 1648-50, og hans to sønner som nevnes i bygdeboka, var født i tiden ca. 1630-44. Disse to forholdene kan tale mot at Lene er datter av Kjønnik Kure. Lene er neppe mye eldre enn hva hun er oppført som (f. ca. 1654), kanskje heller tvert i mot.Eiendomsretten til Opsal gikk forresten ikke gjennom Lene Kjønniksdatter, men gjennom Thomas Mogensen Opsals far, Mogens Gregersen f. ca. 1604:I 1647 eide Mogens 12 1/2 lpd. i Opsal, mens Ole Ellingsen ('Elluffsen'!) var bygselrådig med sine 17 1/2 lpd.1678 eide Mogens bare 6 1/2 lpd. i gården, mens Ole Ellingsens svigersønn Gunder (Nilsen) Engelsviken nå eide hele 1 skp. og 2 1/2 lpd. I 1680 sto Mogens oppført i skattematrikkelen med bare 5 1/2 lpd.Jeg vet ikke på hvilken måte Mogens har fått tak i parten i Opsal, om det var ved vanlig skjøte eller giftermål. Elling Olufsen Kaar (ca. 1560-ca. 1619) på Nordre Augeberg i Råde eide bl.a. 16 lpd. i Opsal. Skulle Opsal ha hatt én eier på noe tidspunkt, må dette i så fall ligge noe tilbake i tid.I Rygge finnes en Kønnich Andersen 40 år i 1666. Ingen sønner nevnt. Dette er den eneste med dette navn i Rygge i manntallet. I Onsøy finnes det ingen i 1664, i 1666 ble Kiønig Nilsen født på Engelsviken. I Råde finnes ingen ved navn Kjønnik. Rygge bygdebok skriver følgende under Sandaker: Kjønig Andersen, f. ca. 1626, bruker etter sin far. Kirkeverge 1680-82. En datter Gunhild f. ca. 1654 d. 1737 gm. Ole Jonsen Sandaker 1652-1728, bruker etter svigerfaren. (Manntallet 1666 nevner dessuten døde 'mandkjønn' fra årsdagen 1664 til årsdagen 1665: Et drengebarn død for Kjønich Sandager). Det er fristende å anta at dette er Lene Kjønniksdatters familie, også fordi hun er jevnaldrende med Gunhild og har en sønn som heter Anders. Dette siste behøver imidlertid ikke bety så mye, for Kjønnik er ikke oppkalt, og heller ikke noen fra barnas farsfamilie. Men det er jo også mulig at noen (flere) Kjønnik'er kan ha dødd før manntallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Svein Arnolf :)Det er vel innlegg 37 av Rita Hole du mente.Får håpe hun sitter med noe mere informasjon, som kanskje kan være oppklarende.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei, Rigmor - ja, det var selvfølgelig nr. 37, men i går så det ut som det var innlegg 38. Jeg har vel blingset, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Er det noen som har noen flere opplysninger/ oppklaring vedrørende Svein Arnolf Bjørndals innlegg nr. 55?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Grethe Jensdatter f. 1757 gift 1783 med Hans Olsen Fuglenebb f.1757.Er hennes far den jeg antyder i innlegg 16 montro? Noen som vet?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Lurer på om du blander litt her, ref innl 16 og innl 57. Margrethe (Grethe) Jensdatter som er gift med Hans Olsen Fuglenebb er datter av Jens Andersen Rød og Johanne Pedersdtr Hunn som det står i inlegg 37. Jeg kan ikke se at Jens Andersen f Skalle og Margrete Asbjørnsdtr Roppestad hadde noen datter Grete.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne :)Det første man blir blind på er øynene heter det, og det er jo riktig.Ser jo at jeg har skrevet det i innlegg 36. Det baler seg visst litt på innimellom for meg.Jeg ble visst midlertidig blind på begge øynene, så takk for at du åpnet de.Vet noen kanskje når Jens Andersen Rød og Johanne Pedersdatter Hunn ble født, og hvem som er deres foreldre igjen?Mvh. og *Smil* fra Rigmor*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hvem foreldrene til Jens Andersen Rød(1718-1785) vet jeg ikke, men han giftet seg i 1744 med Johanne(1723-1801), og hennes foreldre var Peder Johansen Hunn(1687-1757) og Gro Åsmundsdtr (1692-1757). Disse siste to hadde barna Henrik(1718-1769)og Berthe Pedersdtr(1731-1705). Jens og Johanne hadde barna: Anders f 1745 Knut Fredrik 1747 Fredrike Kathrine f 1752 Margrethe(Grethe) som vi har snakket om før Johannes (1759-1803) Kathrine f 1762 Knut (1765-1778)Fant foreldrene under Rød B 3 av gårder og slekter i Tornses og Borge s 190.Det var Anders Nilsen (abt 1692-1741) og Guri Hansdatter (abt 1693 - 1763) De nevnes på Rød fra 1716 og begge døde der. Han som brukte gården før dem, het Hans Knudsen og det spekuleres i om ikke Guri muligens var hans datter.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anne :)Fantastisk. Tusen takk for informasjonen din. Kjempefint. Jeg ser at jeg på nytt må låne slekter i Tornses og Borge, etter `kræsjen´ jeg hadde på P.C.`n i 2005.Takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.