Gå til innhold
Arkivverket

[#27949] Aletta Christensdtr Grønbech og klokker Antoni Paulsen.

Gjest Brit Høiland Fjellberg
 Del

Recommended Posts

Uansett - dette er spennende informasjon - mange takk. Jeg er uvant med leting i FS IGI, så jeg hadde ikke funnet dette.Anthoni Dedekens var fra Buxtehude. Så vidt jeg vet ligger det et sted omtrent 40 km sørvest for Hamburg, med dette stedsnavnet. Nevnt i tidligere innlegg, tok han borgerskap i Bergen i 1701. Anna Elisabeth var vel født etter dette, men det behøver jo ikke ha vært i Bergen.Er det noen som kjenner Dedekens(Dedechen)slekten(e)?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foreligger litt forskjellige opplysninger på innholdet av skiftet til lensmann Christen Rasmussen Husby, far til Aletta (Aleth) Christensdtr Grønbech.Ørjan Karlsen skriver (jmf. innlegg 3) at i skifte av 23/11 1786, nevnes konen Anna Nilsdatter Grønbech. Barna: 1. Aleth Christensdatter g.m. Antonie Paulsen 2. Nils Christensen på Vassvik, Hadsel 3. Rasmus Christensen gift, Husby 4. Dines Christensen på Føre i Vinje 5. Dorothea Christensdatter på Hov i Hadsel, g.m. Anders Benjaminsen 6. Cassis Christensdatter ugiftBørje Jonsson Lenke skriver imidlertid dette om samme begivenhet:I skifte efter Christen Rasmussen, Huusbye, Ulvøe fierding, nevnes enke Anna Nielsdatter Grønbech.Børnen: 1. Niels Christensen Føre i Wennie fierding 2. Dorothea Christendatter g.m. Anders Benjaminsen Hov i Hassels fierding 3. Aleth Christensdatter g.m. klokkeren Antonie Paulsen. 2de ugifte døttrer; 4. Cassi Christensdatter 5. Anna Elisabeth ChristensdatterKilde: Hadsel PF454 1704-25, s. 165a Skifteprotokoll HF 1984 1783-87 p.370Altså: Begge har samme oppl. vedr. Aleth, Dorothea og Cassi.Ørjan har Rasmus og Dines som Børje ikke har.Børje har Anna Elisabeth som Ørjan ikke har.Begge har Niels, men ulike bosteder.Er det noen som har kopi av skiftet, som kan verifisere hva som faktisk står der?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Berentsen

Til innlegg 11 og 15 Paul Andreas Antonius Paulsen ble døpt 1 eller 2. pinsedag 1775. Der er kun oppgitt farens navn, som var Antoni Paulsen. Har notert at Paul Andreas Antonius også ble klokker i Hadsel. Mvh. F. B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg F.B.Det var fint at du verifiserte Paul Andreas Antoni Paulsen som sønn av Antoni Paulsen.Jeg har da notert 4 barn av Aletta Christensdtr og Antoni Paulsen:1. Christiana Elisabeth Antonidatter f. ca. 1772, konfirmert i 1788 16 år gammel, 29 år i 1801. G. 1791 m. Nils Michael Eriksen Telleman.2. Paul Andreas Antonius Paulsen døpt 1.el.2. pinsedag 1775, konfirmert 1791.3. Christen Antoni Paulsen (1776-1868) g.1.m. Gjertrud Christine Bjørgan i 1805, g.2.m. Karen Marie Bjørgan i 1812.4. Petter Antonisen (1780-1838), konfirmert 1797, 21 år i 1801, g.1.m Karen Jonsdatter, g.2.m Marta Abelone Pedersdatter.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Johan I. Borgos

Jeg pusser opp en gammel tråd. Den eldste i søskenflokken mangler på lista til Brit (31): Søren Schjelderup døpt 02.02.1769, født på Valsnes (i Eidsfjorden), der familien bodde da.Og til et tidligere innlegg av Brit (29): I 1786 bodde Nils Christensen (Grønbech)på Valsnes, og der døde kona hans fire år etter. Vassvik må være ei feilskriving eller feillesing for Valsnes, mens Føre i Bø (=Vinje fjerding) kan være et av stedene han hadde virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for innlegget, Johan!Viser til innlegg 22 der jeg antydet at Aletta og Antoni ant. inngikk ekteskap omkring 1770. Nå kan en vel gå ut fra at ekteskapet ble inngått før sønnen Søren Scjelderups fødsel (døpt 2/2 1769). Har noen oppl. om ekteskapsinngåelsen fra relevant kirkebok? Hvilket pr.gjeld tilhørte Valsnes i Eidsfjorden?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker Johan. Kunne det tenkes at Antonis far var notert i kirkeboka ved dennes giftemål? Du har tidligere antydet at Povel/Paul Jetmundsen i Bergen kunne være en høyst sannsynlig far til Antoni Paulsen, se innlegg 10.Videre lurer jeg på om det er noen der ute som kjenner til Anthoni Dedekens fra Buxtehude som tok borgerskap i Bergen 1701, se innlegg 20. Eller kjenner noen til andre med slektsnavnet Dedekens?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk John for din henvisning. Har notert meg denne opplysningen tidligere, se innlegg 22. Det jeg imidlertid ønsker meg er flere oppl. som tilsammen kan verifisere at vi har funnet rett opphav til klokker Antoni Paulsen. Derfor håper jeg på at hans fars navn er notert i kirkeboka for Hadsel ved dennes ekteskapsinngåelse 4/11 1768. Kanskje Johan I. Borgos kan si noe nærmere om dette?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk John for fadderopplysningene til Antoni. Dette hadde jeg ikke notert meg tidligere.Når det gjelder denne Anna Lisbeth du refererer til i innlegg 39, er jeg litt usikker på om det er samme person som jeg søker oppl. om.Det vi vet er at Povel Jetmundsen og Anna (E)lis(a)beth ble viet 19 jul 1733 i Bergen Domkirke (Digitalarkivet:Vigde i Bergen 1663-1816, post 1778). Videre vet vi at Anna Elisabeths etternavn ble skrevet Detchens ved yngste datter Birte Elisabeths dåp 2 nov 1742, se innlegg 24. Anna Elisabeth var da blitt enke. Jeg har ikke funnet Anna Elisabeth oppattgift før denne datoen. Derfor kan man kanskje gå ut fra at Detchens var hennes pikenavn.En kunne håpe på at hennes fars navn var notert ved hennes vielse med Povel Jetmundsen. Dersom noen sitter inne med denne oppl. vil jeg bli takknemlig for svar. Dessuten kan faddere ved de andre barna hennes kanskje gi oss flere ledetråder.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Sorry, jeg har vært 40 km avgårde på musikkøving mens dere har pratet:-) Antoni Paulsen: Nei, det står ingenting i kirkeboka om navnet på faren. Den praksisen begynte ikke før omkring 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Tilbake til Anthoni Dedekens. FS/IGI oppgir han som født i Bergen 1688, gift samme sted 1715. Ektefelles navn ikke oppgitt. Problemet er å finne han i kirkebøker. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.