Gå til innhold
Arkivverket

[#28120] Manglende oppføring FT 1900 Ankenes, Nordland?


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Sitter med et skriv fra Stratsarkivet i Trondheim fra 1981. Det er gjort noen undersøkelser vedr. Fredrik Karlstrøm. Her står som følger: 'Ved folketellingen 1900 (IV - 103) Finner vi bl.a. bosatt på gnr. 45 bnr. 22 Breidablik i Ankenes: Fredrik Karlstrøm, smed, født 1826, Pajala, Sverige. Anne Hansdtr, hans kone, født 1827, Buksnes.'Samme hvordan jeg leter så finner jeg ikke hverken mannen eller bruksnummer eller bruk.Er det noe som har falt ut vet avlesing av folketellingen?mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er noen kjente mangler for 1900-tellingen. Disse finner du ved å klikke på 'Manglar i 1900-teljinga' på framsiden til tellingen.Mangelen du påpeker her kjenner vi ikke til. Tellingen er registrert av RHD og et raskt søk i deres database viser at de heller ikke har med disse dataene. Hvorfor de er utelatt kan jeg dessverre ikke svare på. Vi ville sette stor pris på om du la inn korrekturmelding om feilen slik at mangelen ble registrert hos oss og vi kan rette det opp ved leilighet. Klikk på lenken 'Korrektur' når du er inne på databasen og fyll ut skjemaet.På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Takk for svar, jeg har gjort korrigering, - men du store det ble jo en masse! Trodde jeg ved å trykke HALD FRAM skulle lese over! Jeg leste over mange ganger som du ser, håper du kan slette alle unntatt en, de er omtrent like. :o))Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marianne Sulesund

Vil det ta lang tid før 'mangler 1900' blir rettet opp? Ser at der mangler gårder i Ankenes enda, Breidablik er fortsatt ikke med bl.a.. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er vanskelig å si når innrapporterte mangler og feil i 1900-tellingene vil bli rettet opp. Digitalarkivet har ikke ressurser til å påta seg et slikt opprettingsarbeid, vi er kun to halve stillinger og vi har nok arbeid med drift og kildepublisering.For de store, landsomfattende tellingene er det mest hensiktsmessig at de gjennomgåes for korrektur samlet. 1900-tellingene ligger spredt hos de ulike statsarkivene og det vil være et omfattende arbeid å få kontrollert korrekturmeldingene mot originaldokumentene. Samtidig vil det også kreve en del prosessering for å få de rettede databasene ut igjen i Digitalarkivet, både som enkeltdatabaser og som del av et landsomfattende søk for 1900-tellingen.Vi ser at det etterhvert må gjennomføres et større korrekturarbeid, men foreløpig har vi altså ikke mulighet til det. Beklager.Hva angår mangler i RHD sine tellinger (Ankenes), må du henvende deg til dem. Vi kan ikke rette opp i deres databaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.