Gå til innhold
Arkivverket

[#28148] Ankenes, Ane Lavine Olsdtr, hvem var foreldrene?

Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

31.12.1848 gifter Ane Lavine Olsdtr 27 år seg med Andreas Martinus Andersen Fagernæs 24 år i Ankenes kirke. forlovere er Amund Amundsen Fagernæs og Aron Caspersen Fagernæs. De får sønnen Anders Elias som døpes 29 apr 1849. De får flere barn. 25 mai 1865 er det skifte etter Anne Lavina Olsdtr Narvig.Ektefellen Andreas Andersen er arving. Det finnes en Ane Lavina f 13 jan 1822 av foreldre Ole Jensen og Boletha Larsdtr Schjomnæs. Finner ikke skifte etter noen av dem. Men de giftet seg 16 okt 1820 i Ankenes kirke. Går det an å finne ut om dette er de riktige foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei Randi, - dette må være en av mine sidegreiner som jeg ikke har fått lenket mot likelydende navn/personer i Ankenes. Slekta er fra Norrbotten/Skjomen/Ankenesstranden osv.Skal se på den i morgen, for sent på natt nå, men trenger mer info, ta gjerne kontakt på epost til 7mariann@online.no eller jeg kan gjøre det om jeg har epostadressen.Tror jeg fant Boletha som fadder i Kirkebok for Skjomen i 1807 og har fulgt linjer på henne tidligere uten å finne 'enden'! Men må sjekke nærmere. Tror også det må være din yngste Anders f. 1849 som er verge for alle barna til min oldemors søster etter at hun døde i 1897.Til H-P.F, dette er verge til barna til Andreas og Josefine som vi skrivdes om i forrige uke,mener jeg.mvh Marianne Sulesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har lett ganske mye den siste uka ut fra Bolethe og Ole både i kirkebøker på nettet ( Geir Moen) og via skifter for Salten og tror jeg nå har funnet noen generasjoner bakover. Det springende punktet var om Ane lavine var deres datter. Når jeg nå har fått vite at det var en søster som het jensine passer det bra hvis en bestefar het jens og en bestemor Ane som jeg har funnet ut. Jeg har også funnet ut at bestemoren Ane kom var Narviggården hvor Ane Lavine Olsdtr og Andreas Andersen slo seg ned. jeg har tidligere funnet ganske mye ut om Andreas sin slekt i Bergen og Sogn. Han kom sammen med broren, Hans Olai, fra Bergen på 1840 tallet. Jeg har også en god del på sønnen, Anders sin kone, Karen Johansdtr, og hennes slekt i Ofotenområdet. Hennes farbesteforeldre , Anders og Sara Samuelsdtr, kom fra Pajala, men det står at de var født i Finland.Har ikke funnet ut noe mer om dem enn at jeg har sett innførselen i kirkeboken når de kom flyttende med familien. Jeg er på en annen maskin nå og har ikke tilgang på datoer osv, men det kan vi ta mer av senere. Spennede hva vi har funnet ut tilsammen. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.