Gå til innhold
Arkivverket

[#28271] Karen Christophersdatter f 1685-95 i Rana?

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Per Nermo i innlegg 74. Det var ikke jeg som skrev at Karen Christophersdatter ble født i 1678 i innlegg 5, og hun kan rett og slett ikke være født så tidlig som i 1678. Hun fikk siste barnet i 1730, og det er vel heller sjelden at 52-åringer får barn. Datteren Gunille finner jeg ikke som døpt, men hun døde 13 uker gammel i 1730. Hun ble gravlagt på Moe kirkegård Dom.6.p.trinit.(04.07)1730. Det stemmer ikke helt overens med bygdeboka. Gunille ble gravlagt samme dag som sin far Hans Eriksen Øygarden. Siden hun fikk sitt 1.barn i 1714, så kan hun heller ikke være særlig yngre enn født 1695 iallefall.Jeg får vel ellers tenke over om jeg skal spørre dem i Rana Slektshistorielag om Elias Larsen Hauknes kan ha vært gift med mor til Christopher eller om det er sant som det skrives i bokversjonen av bygdeboka at Christopher var gift med en datter av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Svar til innlegg 14: Karen Hansdatter døde i Mehus i Nesna i 1804, og hun ble gravlagt 09.05.1804 i Nesna. Det må være henne selv om alderen hennes var 'helt på jordet' i kirkeboka, og hun er oppgitt å være 94 år da hun døde. Det er jo helt feil, siden hun ble døpt 2.p.trinit. 1723 i Rana.Det er ellers skrevet her i ett eller annet innlegg at denne Christopher som blant annet var far til Karen Hansdatters mor Karen Christophersdatter var gift med en datter av Elias Larsen Hauknes. Ved manntallet 1666 er det faktisk en Christopher som er stesønn av Elias i Hauknes, og det hvis det er den samme Christoper som er bruker i 1690-årene så må jo han ha blitt gift med sin egen stesøster? Er dette mulig? Denne Elias Larsen Hauknes var vel kanskje gift med Christophers mor i 1666. Tror jeg har nevnt dette tidligere, men jeg får ikke opp alle innleggene når jeg svarer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Knut Riksen jr.

Takk til Anne Lise for svar på min forespørsel i innlegg nr 14.Forøvrig bekrefter oppføringen av Karen Hansdatters fødselsår ved død at man ikke kan stole blindt på kildene, selv ikke det som står i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Uansett hva bygdeboka for Rana angåede Gunille Eliasdatter sier så har jeg iallefall nå funnet dødsfallet på henne i kirkeboka, og hun er oppgitt å være 91 år da hun ble gravlagt 25.p.trinit.1730. For meg ser det ut som om dette godt kan være mor til min ane Karen Christophersdatter og hennes søsken. Noe som styrker denne teorien er at Karen og ektemannen Hans Eriksen Øygarden får en datter døpt 04.07.1730 som de kaller Gunhild. Også Karens bror Christopher Christophersen som var bruker i Storalteren fikk en datter han kalte Gunild eller Gundel døpt 29.04.1719. Så NN Eliasdatter som nevnes i innlegg 34 her kan godt være Gunhild Eliasdatter.Jeg har også noen flere opplysninger om Karens bror Christoper siden jeg skrev i 2005.Christopher Christophersen er oppgitt å være 15 år ved manntallet 1701, og han ble gift i Hemnes kirke 28.07.1709 med Karen Israelsdatter Hauknes. De ble trolovet 02.01.1709. Christopher ble gravlagt 11.05.1760 på Moe kirkegård, og skiftet etter han startet 17.10.1760(jeg har sett originalen på mikrofilm siden jeg hadde mikrofilmen for å se etter noen andre). Karen Israelsdatter ble gravlagt på Moe kirkegård 18.05.1753.Til innlegg 42: Det nevnes at Christopher i Hauknes kan ha slektsmessig forbindelse til Falchene og Christopher Pedersen i Strømmen. Han er en ane på en annen gren, og ut fra det jeg har om Falchslekta kan jeg foreløbig ikke se noen forbindelse der. Kanskje kan andre det?Til innlegg 50: Er tingbøkene hvor Peder Christopersen Strømmen og sønnen Christoper er nevnt mikrofilmet? Skulle gjerne ha sett det som står om dem før eller senere på mikrofilm. Peder ble gravlagt på Hemnes kirkegård 1.p.paascat(20.04)1727, og er da oppgitt å være 89 år(født ca 1638). Christoper Pedersen ble trolovet 11.05 og gift 19.10.1704 med Maren Udscorpen, og han ble gravlagt 03.11.1737. Jeg skal videre på Pedersdatter Kirsten født ca 1668 og gravlagt 26.07.1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den Gunille Eliasdatter som var oppgitt å være 91 år da hun ble gravlagt 25.p.trinit.1730 bodde i Høgness som da vel er det samme som Hauknes, og hun passer jo også nesten tidsmessig til å være mor til Karen og hennes søsken. Karens brødre Christopher og Elias ble jo ut fra manntallet 1701 født ca 1683, og Anders i ca 1684. Karen som fikk sitt første barn i 1714 og sitt siste i 1730 må vel være født ca 1685-1695. Det er vel sannsynlig at Gunille i 1730 var noe yngre enn 91 år, og alderen på folk ved dødsfall på 1700-tallet var jo ofte noe for høy. Er det ikke noen som holder på med nye bygdebøker for Rana? Håper de leser dette. Å sende mail hjelper ofte ikke, og jeg har jo prøvd det tidligere angående aner i Rana uten å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er selvfølgelig også interessert i å vite mer om denne Christopher som var far til Karen og hennes søsken, og hvem som var hans aner. Jeg vet ikke noe mer om han siden 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.