Gå til innhold
Arkivverket

[#28290] Inderøy: Jon Larsen Gausen, f. ca. 1651. Forfedre eller flere oppl.?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg søker forfedrene til Jon Larsen Gausen (f. ca. 1651): Vi finner han i 'Mandtallet for Inderøy 1701' der han bodde på gården Gadsen (Gausen) med sønnene Lars (8 år) og Ole (5 år).Sitter noen med flere opplysninger om denne mannen og har vi hans foreldre noen steder?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Hermod Moursund

Fra Sissil Bruun Sørensen har jeg fått noen gode opplysninger som kan føre oss til foreldre og kone.Hun har undersøkt skiftene fram til 1715, dvs. at han ikke er død før den tid. Han finnes også i tingboka for Inderøy fra 1709. Sissil har også gitt meg skifte etter hans søster Ellen Larsdtr. fra 17. juli 1710 (hun er antagelig eldre enn Jon). Der går det fram at Jon har noen halvsøsken, bl.a. Paul Nielsen Vang, som det var skifte etter 27. april 1691.I manntallet 1666 (Gaffuel=Gaufel) er sannsynligvis den ovennevnte halvbroren Paul Nielsen nevnt som 12 åring, dvs. født ca. 1654. Pauls far het da Niels Atlesen, f. ca. 1605. Denne Niels Atlesen må derfor være Jons mors andre mann. Når Jons mor ble gift på ny med Niels Atlesen og fikk barn med han ca. 1654, må Jons far (en Lars) ha dødd ca. 1652-53.Derfor er jeg ute etter skifte etter en Lars, død ca. 1652-53 (der Ellen og Jon må være nevnt), samt skifte etter Niels Atlesen og selvfølgelig skifte også etter Jon Larsen Gausen, død etter ca. 1715.Er det noen som kan hjelpe meg, f.eks Mette Værnes, som jeg hele tiden kan stole på.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.