Gå til innhold
Arkivverket

[#28499] Kan noen hjelpe meg med Tore Pyting/Byting - Stola gods Sverige. - Oppslag NST 6

Gjest Rigmor  Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Hei :) Fra en slektsforsker i Sverige har jeg fått tilsendt en oversikt over mine svenske aner.Min forfar Tore Pyting (Byting) eide godset Stola i Strö sogn på Kålland, Västergötland, Sverige i første delen av 1400 tallet. Han var gift med Holmfrid Jonsdotter.Jeg ser at NST 6 (1938): 163-177 omtaler ' Gamle Thore Pyting`s ' efterslekt i Norge.Er det noen som har tilgang til NST 6, som har mulighet til å fortelle meg noe mer om Tore Pyting/Byting?Jeg er etterkommer etter deres datter Ingeborg Pytingsdotter (Bytingsdotter) Hon fick i morgongåva bst hemmare enl. pergamentsbrev dat. 6/10 1449 Gift med Sven Jonsson til Dingelvik i Dalsland (halv lilja) Var væpnare. Var død 1484. Fødd omkr. 1420Svært takknemlig for all hjelp.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Samme slekt er behandlet flere ganger senere i NST, se f eks av Løberg 1989 og Bråthen 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen Tore :)Jeg forsøkte på Norsk Slektshistorisk Forenings sider/oversikt, men fant bare henvisningen til bind 6. Denne fant jeg heller ikke å skulle være tilgjengelig for salg.Jeg er medlem av foreningen selv, og får gå nøyere gjennom Bråthens artikkel 2004, (Her har jeg nok oversett noe) og bestille Løberg omtale 1989.Opplysningene fra Sverige fikk jeg for 3 dager siden.Takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått igjennom NST XXXIX - Hefte 4 Bråthens artikkel uten at jeg ble noe klokere av den grunn.Det vises til Slägtsanteckningar om Tore Pytings efterkommande fra 1600, på side 333 hvor brevet er gjengitt.Med hånden på hjertet forstår jeg kun en brøkdel av hva som står der, og jeg forstår heller ikke forbindelsen til Jon Gislesson som artikkelen starter med til Tore Pyting.Kan det kanskje gis en nærmere forklaring til en som kanskje ikke henger helt med?Er svært takknemlig for ytterligere informasjon.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

For å forstå hele sammenhengen må du også lese Jan Eric Almquist, Väpnaren Tore Bytings svenska avkomlingar i fem led. En släkttavla från Västergötland, författad 1579. Här rättad och i modern form framlagd, Släkt och Hävd 1958-1959, s. 1-23; samt Lars Løbergs artikkel i Årbok for Romerike historielag for 1986/87; gjerne også B.O. Stuve, Byting-Pytingslekten, Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift V (1965) s. 166-169 (tr. ca 1960); Niels Chr. Hjorth, Hans Stakes og Anna Kafles portrettgravsten i Kullings-Skövde, Personhistorisk Tidskrift 1979 s. 122-127.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Tore :)Her har jeg tydeligvis mye lesestoff å bestille fra biblioteket.Glad og takknemlig for hjelpen!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.