Gå til innhold
Arkivverket

[#28568] Jakob Størkersen Rana, Hadsel

Gjest Bent Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Nilsen

Hei! En av mine aner,Jakob Størkersen født ca 1754,levde mesteparten av sitt liv på Holdøya,Hadsel komune.Han blei konfirmert i Hadsel i 1773 og alder er oppgitt til 18 år,han oppholdt seg da på gården Husby.På Husby bodde da fogden over Lofoten og Vesterålen,som da var Eiliv Hagerup Krog. Jakob giftet seg i 1781. ' Festum Novi Anni 1781 Egteviet Jacob Størkels Holøen med Ænken Johanna Andersd. ibid.' Familien er nevnt i 1801 tellinga på gården Holdø ,da er moren hans sammens med dem,Margrete Andersdtr. 73 enke 1 gg..Jeg finner han også i Militærrullene for 1806,der er han 54 år og født i Ranen. Ved søk på Lenke fant jeg en Jakob født 1754 på Hemnes,foreldre Størker Jonsen og Margrete Andersdtr. Jeg fant også giftermålet til Størker og Margrete, de giftet seg i 1748 i Nesna. Margrete døde i 1805 alder er nogen og åtti aar. Jakob døde i 1813 69 år. Det jeg lurer på om det er noen som vet noe om denne Størker Jonsen som vistnok er far til min Jakob.Når døde han og når kom Jakob og moren til Vesterålen? Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.