Gå til innhold
Arkivverket

[#28785] Repslager Ole Halvorsen Sletta, Øyestad f. 1846

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

I innlegg 36 blir Daniel Pedersen Røgebergs kone (gift 1805) angitt som Karl(!) Johannessen Frich. Fornavnet er vel feilskrift for Kari/Karen. Hun buirde vel da være datter til en Johannes Frich. I ft 1805 for Kongsberg finner jeg imidlertid ingen andre Frich enn denne enken Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner forresten ingen andre Frich i landet ellers heller i nevnte folketelling som naturlig kan kobles til Daniel Pedersens kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Tror du har rett i dine antagelser om Frich-navnet.Jeg finner i Avskjedigelsesmantallet enkesønnen som er nevnt i folketellingen fra din lenke.Han er oppført som Hans Larsen Belgen f. 24/11 1786.Finner en annen som har navn Johan Fredrich Fresk, f. 28/6 1794, i samme mantallet. ( Det kan godt være en omskriving for Frich.)Si fra om jeg skal lete etter andre navn i fra heftet.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan godt tenkes at navnet er noe forvrengt. Jeg finner f.eks. flere i ft.1801 med navnet Frisk Lenke - men ikke som jeg kan koble til Kari Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant to barn av Hans A. Frich og hustru Ingeborg , døpt i Norderhov.Her er den ene. LenkeDet var også en Christina Helvig Hansen dpt 29 may 1730,Norderhov.Elen Maria Hansdatter Frich f. ca 1748, fant jeg ikke i første omgang.Jeg kan se litt på dette senere i dag. Må en handlerunde først.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den opplysningen. Jeg finner imidlertid ikke opplysningen om fødselsåret hennes noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er litt usikker på om denne Kari er den retteLenkeFant en annen som var nevnt f. ca 1785 i Kongsberg, men der var ingen foreldre ført opp, kun ektemann, Daniel Pedersen , Røgeberg.Skal lete bedre.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg nok den Johan Mortensen som er far til en Kari(en) vet ikke om disse kan være de rette. 1801-telling. LenkeSkal sjekke litt i Avskjedigelsesmantallet igjen.Mulig jeg kan få noen ledetråder der?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei dessverre ! Her fant jeg kun en Johan Mortensen i Avskjed.mantallet, men det lurer jeg på om kan være den andre Mortensen fra 1801-tellingen. Han var ogå ansatt i gruvene , som du vil se av lenken.Her dukker stadig opp Frich navn.Se på denne fra Kristiansand? LenkeHer blir det nok mye å rydde og lete i.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Gunn. Jeg ser du har strevd mens jeg har gjort andre ting. Nå må jeg se om noe av det du har funnet passer inn i 'systemet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Øyestad og innlegg 6 og 7 - her er vel Valborg Christensdatters (Ole Halvorsen Slettas farmor) dåp Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja det ser ut til at vi har funnet de rette familie-forbindelser.Si fra hvis det er andre ting du ønsker jeg skal lete etter.Artig med de gamle bildene du har lagt inn om historien om Fevik skipsverft.Mange tråder å følge i dine debatter.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjorde jeg en pussig oppdagelse: Daniel Pedersen Røgeberg (jf. f. eks. innlegg 59), var jf. FS (IGI) sønn til Daniel Hansen Røgeberg (1728-1768) som giftet seg på Kongsberg i 1754 med Margrethe Jørgensdatter. Jf. samme kilde var Daniel Hansen igjen sønn til dette paret: Lenke . Det 'pussige' ligger i at da berører denne debatten plutselig et annet tema som nå diskuteres her i Brukarforum, nemlig den som går på slekten Schaar (der Bautz-navnet er en ingrediens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dettte var spennende!Jeg har fulgt med i litt av den debatten før.Tenkte jeg skulle sette opp en liste til deg over folk med etternavn : Frich, Frisk, Frek, Flech og de navnvariantene som er brukt i Avskjedighetsmantallet 1805.Også over folk med Røgeberg-navnet.Sender den oversikten i en privat mail.Kan også nå se etter navn fra den andre debatten, og finner jeg noe av interesse , skal jeg sende det.Her er mange spennende slektforbindelser, ser det ut til.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.