Gå til innhold
Arkivverket

[#28816] Rabine Christine Mouritzdatter Hørbye i Porsgrund


Gjest Øystein Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Johansen

Gunn Huglen skriver: Her er nok et giftemål i Stokke for en Charitine Maria Hørbye. Kan det være en slektning?Det ser jeg ikke bort fra, men det er neppe en søster selv om det kunne passe rent tidsmessig. Jeg har sett nærmere på de lenkene du gav meg i går til digitaliserte kirkebøker for Stokke, men jeg finner verken Rabine eller Mouritz (i ulike varianter) her. Nå er det jo ikke alt som er lagt ut ennå, så jeg gleder meg til resten forefinnes på Vestfold-Slekt, som i parentes bemerket var et spennende bekjentskap. Jeg har vært innom tidligere, men det har skjedd mye på disse sidene siden jeg besøkte dem sist. En god påske til deg også og takk for innsatsen. Jeg er imponert.mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er faktisk 3 Hørbye døtre som gifter seg i Tønsberg, også.LenkeDet ville nesten være merkelig om det ikke er en skikkelig slektsammenheng her?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fra Stokke bygdebok, Melsomvik:'Hørby-familien. I første halvdel av 1700-aarene træffer vi paa Vestfold, mest knyttet til Tønsberg, brødrene Hartvig Jerimiassøn og Jakob Jerimiassøn, og deres barn tok som familienavn Hørby; selv brukte de det ikke.'At det skal være en slektsrelasjon til Hørbyene i Porsgrunn kjenner jeg ikke til. Det er vel mer trolig at det dreier som om to familier med utspring i Hørby, Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Ketil Firing Hanssen skriver: At det skal være en slektsrelasjon til Hørbyene i Porsgrunn kjenner jeg ikke til. Det er vel mer trolig at det dreier som om to familier med utspring i Hørby, Danmark.Poenget er bare at det så vidt jeg vet, og korriger meg nå hvis jeg tar feil, ikke finnes noen Hørbye-familie i Porsgrunn. Det eneste eksemplaret av arten er min tipp tipp oldemor Rabine Christine/Kirstine Mouritzdatter Hørbye. Grunnen til at jeg så en mulighet i Vestfold, skyldes det faktum at jeg like før jul ble gjort oppmerksom på at det ble døpt et guttebarn, Ulric Christian Hørbye, i Larvik i 1791, og at moren var ovennevnte Rabine. Siden hun på det tidspunkt bare var 18 år og ugift, fant jeg det trolig at hun hadde slekt i nærheten. Jeg har i ti år forfulgt Hørby-sporet i Danmark uten resultat. Det er tre steder i Danmark som heter Hørby, og jeg har besøkt dem alle tre og spurt og 'gravd'. To ligger på Jylland og et på Sjælland. Jeg har søkt i det som foreligger av folketellingsmateriale fra før 1801 på Dansk Data Arkivs server uten resultat. Nå er nok langt fra alt lagt ut, så det er fortsatt håp om 'napp' der nede. Det fins også et sted i Sverige som heter Hörby, men der har jeg ikke konsentrert meg. Ingen av navnene på Rabines barn peker i den retningen. Da er nok Danmark et mer sannsynlig sted.Ellers takk for innspill både til Ketil Firing Hanssen og Gunn Huglen. Jeg vil i alle fall ikke la noen mulighet være uprøvd.Neste trekk, hvis det viser seg at Vestfold-sporet ikke fører til noe, vil bli å poste en melding om Rabine på DIS-Danmarks forum for etterlysninger.mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Er det utelukket at Mauritz kan være feiltolket fra kirkebøkenem slik at navnet kanskje kan være Lauritz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Lars Løkkebø skriver: Er det utelukket at Mauritz kan være feiltolket fra kirkebøkene, slik at navnet kanskje kan være Lauritz?Jeg må innrømme at jeg ikke har vært inne på tanken. Du kan ha rett. Det eneste stedet der jeg på stående fot kan huske at patronymikon er brukt er i 1801-tellingen for Porsgrund, og der har jeg når sant skal sies bare lest den avskriften som Digitalarkivet har lagt fram på nettet, og den kan jo rett og slett være feil. At det skjer rett som det er, har jeg jeg jo egentlig flere eksempler på. Iblant blir man så enøyd fordi man tror man er på rett spor at man glemmer å ta de mest elementære forholdsregler.Stor takk til Lars Løkkebø som i alle fall har bragt inn en ny dimensjon i jakten på Rabine. Ellers har jeg av og til i min 'fortvilelse' lurt på om denne unge damen har diktet opp hele sin slektsidentitet. Det var nok ingen umulighet den gangen Det er jo utrolig at det ikke finnes spor bakover. Jeg foretrekker likevel å tro at hun var den hun utgav seg for siden hun bruker samme navn i Larvik i 1791 og i Porsgrunn i 1797 og 1803.mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Et raskt søk i 1801-tellingen for å finne Hørbyer med fornavnet Lauritz i en eller annen form gav negativt resultat. Han kan jo selvsagt være død på dette tidspunkt, men, men... Jeg heller nok fortsatt til Mouritz.Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Lars Løkkebø skriver: Vel, bare noen 'ville' innspill....Det er kanskje nettopp det som trengs akkurat nå. Takk skal du ha. Når det gjelder 1815-tellingen har jeg sett den i papirutgave tidligere, men jeg kan ikke huske at navnene ble stavet så inn i hampen vilt i forhold til det jeg har funnet i kirkebøkene. Nok et eksempel på at digitaliserte kilder har sine sider.mvh Øystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Johansen

Beklager den siste formuleringen. Den ble avgitt i 'fortvilet' avmakt, og trekkes herved. Det er nok mer sannsynlig at hukommelsen spiller meg et puss, og at det vi finner i den digitale utgaven er nøyaktig det som sto på folketellingsskjemaet fra 1815. Selv om det nok også forekommer avskriftfeil, ønsker jeg ikke å kritisere den formidable innsatsen som privatpersoner, lag og foreninger, statsarkivene og Digitalarkivet gjør for å tilrettelegge kilder på nettet for oss. All ære og takk til dem.Med ydmyk hilsenØystein J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.