Gå til innhold
Arkivverket

[#28860] Scanning av Kirkebøker II


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Vangli

Hei, jeg klarte ikke å legge meg :-) Får dere med Opera mulighet for å flytte dere horisontalt nå?mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Æsj. Geir vet du om en side hvor horisontal scroll virker for et bilde inne blant tekst i Opera? Jeg har lagt inn type='image/jpeg' i holderen for bildet, men det var tydeligvis ikke nokmvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har problemer med å komme på en side - alt jeg kommer på har bare www.yyy.zzz/xxxxx.jpg uten html rundt. Kanskje noen andre vet om en side med et stort bilde der lenka slutter med f.eks .htm eller .html - man trenger ikke Opera for å finne en slik side.Nå trenger ikke dette være feil på sida heller, det kan være en feil i Opera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg vet ikke om det hjelper, men har eksprimentert litt. I de følgende er 'vinkelparenteser' erstattet med vanlige paranteser da webdebatt ikke liker vinkelparenteser.Følgende meget enkle side vises med scrollbar:(html)(head) (meta http-equiv='Content-Language' content='no-bok') (meta http-equiv='Content-Type' content='text/html; charset=windows-1252') (meta name='GENERATOR' content='Microsoft FrontPage 4.0') (meta name='ProgId' content='FrontPage.Editor.Document') (title)test(/title) (/head)(body)(p)test(/p) (p)(img border='0' src='URN_NBN_no-a1450-kb20050103020395.jpg' width='1979' height='1536')(/p) (p)test(/p)(/body)(/html)Erstattes (img ....1536') med(p)(a href='[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&show=11&uid=2056'>Lenke type='image/jpeg')(img height='2304' alt='Bilde av kirkebokside' src='

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Mulig at jeg har funnet noe som påvirker problemet. Fjernes align='top' vises scrollbar. Men dette må vel være en bug i Opera?Jeg kan evt sende fila hvis jeg får en e-postadresse - min er geir.thorud (på) chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei. Vi får ta det stepp for stepp, et om gangen. Jeg har fjernet align=top i koden. Kommer Scroll-baren fram da? I Firefox virker det fremdeles bra. mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei,Ser ut som alt er OK nå. Eneste forskjellen jeg nå ser har med de 'gule lappene' å gjøre. IE viser 'alt' teksten, Foxpro viser intet, mens Opera viser lenka man går til ved å klikke på aktuelt sted i bildet. Men dette er det neppe noe å gjøre noe med.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Geir. Flott, da ser dette ut som et problem mindre. Mange bekker små gir til slutt et kjemperesultat. Takk for hjelpen. mvh Bent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg ser det stadig går framover med scanning og indeksering, og det er stadig spennede å hvilke nye sogn som dukker opp!I den forbindelse hadde det kanskje vært mulig med en loggside som viser hvilke kirkebøker som er scannet inn og indeksert dag for dag? 'Dagens nyheter' eller no i den dur...Og er det ikke på tide med en lenke til søkesiden fra arkivverket.no og/eller digitalarkivet.uib.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Frank.Jeg skal se på muligheten for å legge inn en mulighet for å få fram de siste innlagte bøkene. Jeg har det litt travelt framover, men i løpet av en ukes tid skulle jeg kunne klare å få til noe. Men før det kommer det kanskje en kveld jeg ikke får sove :-)Neste uke vil Arkivverkets digitaliseringsutvalg behandle de erfaringene vi har vunnet så langt med prosjektet. Ressursinnsatsen for indeksering vil være et av hovedtemaene. Da får vi vite om vi skal forsette med det nivået vi i dag bruker, men det kan like gjerne føre til at vi må gjøre endringer for raskere å komme i mål. Må vi gjøre endringer kan det få betydning for hvordan vi kan tilgjengeliggjøre materialet, og derfor påvirke publiseringsløsingen vi i dag ser for oss.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Moen

Jeg har med glede benyttet meg av de innskannete kirkebøkene og funnet mange slektninger, men etterhvert har det dukket opp et behov som jeg tror enkelt kan løses:Hva med en innholdsfortegnelse per kirkebok?Dette kan være en ren tekst-/html-fil som er linket opp på første sida for hver kirkebok. Opplysningene er jo allerede der som metainformasjon. Det holder med to kolonner — sidetall i kirkeboka og innholdet. Ettersom man allerede nå kan gå direkte til ei kirkebokside, vil akkurat den funksjonen bli enda mer anvendelig.Mvh Vidar Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Vidar. Jeg er litt usikker på hva du presist mener. Er det ikke en slik oversikt du faktisk får når du velger fylke og/eller sted og trykker Oppdater? Riktignok får man antall bilder, men det er jo temmelig nær antall faktiske sider. Jeg vil ikke skryte av formateringen av visningen, men all den tid dette er en testside kan man leve med det.Forøvrig har vi, basert på erfaringer vunnet så langt, gjort vesentlige endringer i produksjonssystemet både på programsiden og maskinvaresiden. Kapasiteten er dermed kraftig øket. Samtidig har folkene som jobber med skanningen og indekseringen også vunnet mange erfaringer. Alt dette har ført til at jobben nå går mye fortere unna enn tidligere. Det vil dere se på telleverket. Dere kan jo ha litt morro av å sjekke dette selv.På indekseringssiden har vi erfart at dette kan være svært slitsom og monotom jobb ved lengre arbeidsøkter. Det kreves mye oppmerksom stirring på skjermen, selv om oppgaven i seg selv ikke er vanskelig for folk med kunnskap om kirkebøker. Vi vil derfor i tiden framover prøve å fordele jobben på flere personer slik at ingen blir overbelastet. Får vi dette til vil vi dermed klare å indeksere raskere enn det vi hittil har gjort.mvh Bent Vangli, IT-sjef Arkivverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg tolker forslaget til å være første dato på hver side? Det ville jo allerede være over 30000 linjer!Et sidetall for starten av hvert år ville jo hjelpe mye det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hvis det er slik Tor tolker, kan dette kanskje også løses ved at man får et felt på blasidene hvor en kan skrive inn et årstall, og så hopper man direkte til første side med det årstallet. Synspunkter?mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er ikke bare årstall man ønsker å spesifisere. Listetypen må også spesifiseres. Muligens kan man på blasidene ha en rullgardin (dropdown) med listetypene som finnes i boka. Spørsmålet er om år skal spesifiseres i en tekstboks eller skal komme i en rullgardin der valgene oppdateres når listetype velges - problemet er at man ikke vet hvilke årstall som finnes i boka for den enkelte listetype.GeirDet er enklere å velge år fra rullgardin enn å knotte inn, men vet ikke om gjeldende bilde må overføres på nytt, eller leses fra cashe, for å få oppdatert rullgardina med årstall. (Overføring av bildet kan i alle fall unngås med bruk av Javaskript. Hm...)Det kan også diskuteres om man skal ha lov til å hoppe til liste+år i andre bøker i samme sogn/prgj, men det innbærer mye kompleksitet bla mht deling av prgj/sogn.Ellers er også den nevnte innholdsfortegnelse-funksjon som kan vise listetyper m første og siste år interessant, men jeg synes dette godt kan vente. Hensikten med dette vil bare være å få info om innholdet i boka, ikke navigasjon.En funksjon på blasida som også vil være interessant på sikt er å vise bøker i samme sogn og i samme prestegjeld, og på sikt prestegjeld som prgj/sogn er utskilt fra eller delt i, men det haster heller ikke da det tar tid før dette kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Moen

Jeg tenkte mer på en ren innholdsfortegnelse slik man finner i bøker. Hvis jeg tar en av kirkebøkene som er skannet (f.eks. Løten 1892-1907), så vil starten på innholdsfortegnelse se slik ut med sidetall i kirkeboka i kolonne 1 og innholdet i kolonne 2:0 filmingsplakater1 tittelsider, registersider, trykte sider etc. fra året 0.2 tittelsider, registersider, trykte sider etc. fra året 0.3 tittelsider, registersider, trykte sider etc. fra året 0. Fødte og døpte fra året 0 for begge kjønn.4 Fødte og døpte fra året 1908 for begge kjønn.12 Fødte og døpte fra året 1909 for begge kjønn.21 Fødte og døpte fra året 1910 for begge kjønn.30 Fødte og døpte fra året 1911 for begge kjønn.37 Fødte og døpte fra året 1912 for begge kjønn. Hvis den jeg leter etter ble født f.eks. i 1912, kan jeg ut fra innholdsfortegnelsen se hvilken side jeg skal begynne å lete og gå direkte til side 37 (i dette eksemplet).Denne innholdsfortegnelsen kan være ren tekst/html med 2 kolonner og behøver ikke ta særlig plass.Mvh Vidar Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Moen

Det er klart at hvis dette lett lar seg integrere med drop-down menyer, så ville det kanskje være en bedre løsning. Imidlertid så går det også greit for min del å ha oppe innholdsfortegnelsen i et eget nettleservindu ved siden av også.Denne informasjonen ligger jo der allerede som metainformasjon og vises på hver enkelt side i dag. En innholdsfortegnelse, eller en annen funksjonalitet for på forhånd å vite hva som er på ei enkelt side, ville i alle fall gjøre bruken av de skannete sidene mye raskere og kanskje belaste serveren mindre.Mvh Vidar Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Steinar Bergli

Finnes det noen tanker om en slags '2. grads indeksering'.Det jeg tenker på er 'overfladisk' kilderegistrering der de mest brukte feltene kan bli registrert og/eller korrekturlest online. Jeg har ikke sett noe tilsvarende på nett, men lignende konsepter finnes f.eks i leksikonet Wikipedia ([url="http://no.wikipedia.org>http://no.wikipedia.org) eller OCR-leste scannede bøker i prosjektet kalt Runeberg (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Jeg har bladd litt i kirkeboken for Lyngen prgj, Lyngen sokn (1870-1878), og har problemer med å får sett enkelte av sidene. Jeg får bare fram bildet i størrelse 100%, men da er de kuttet av på ulike steder. For andre størrelser kommer det ikke noe bilde. Dette gjelder for eksempel side 245 og 247 med følgende referanser:URL: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&show=229&uid=1908>Lenke URN: LenkeogURL: Lenke URN:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Jon. Det er vel ikke noe mer å si enn at du har rett. Her er det tydeligvis to bilder med feil. Jeg skal få sjekket opp dette i morgen.Forøvrig er det kjempeflott at dere sier i fra om slike feil, slik at vi kan få rettet dem fortest mulig. Det er ikke sikkert vi vil svare på alle slike feilmeldinger, men vi leser dem og følger dem opp.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.