Gå til innhold
Arkivverket

[#28860] Scanning av Kirkebøker II


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Vangli

HeiSom noen av dere antagelig vet har vi hatt til vurdering hvor langt fram vi kan legge ut bilder på Internett. Følgende regler er besluttet og brukes nå i prosjektet:1. Dåpslister kan legges ut fram til 1930. For senere år gjelder 100-årsgrense. (Dåpslister til og med 1929 er gjort tilgjengelig)2. Konfirmasjonslister kan legges ut til 1935. For senere år gjelder 100-årsregel. (Konfirmasjonslister fram til og med 1934 er gjort tilgjengelige)3. Vigselslister (lysninger) kan legges ut fram til forrige år. (Alle er gjort tilgjegnelige)4. Lister over døde og begravede kan legges fram til forrige år, forutsatt at eventuelle taushetsbelagte opplysninger er skjermet. Dersom gjennomgang for eventuell skjerming ikke er gjennomført, overholdes en rullerende 80-års grense. (80-års grense benyttes inntil videre) I punkt 4 er vi inntil videre nødt til å bruke 80-årsregelen da en under mikrofilmingen ikke har skjermet eventuelle taushetsbelagte opplysinger, hovedsaklig dødsårsaken. Vi har i dag ikke kapasitet til manuelt å gjøre en slik gjennomgang.Når vi etter hvert får etablert et lukket publikums intranett på våre lesesaler, vil alle bildene bli gjort tilgjengelig der på samme måte som en tidligere har kunnet lese mikrofilm. Ovenevnte begrensninger gjelder således bare offentliggjøring på Internett. Når vi senere får etablert løsninger for bestilling av bilder på CD/DVD, vil relevant regler som i dag brukes for bestilling av mikrofilm også gjelde for dette mediumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Dette var en positiv melding.Det følgende er litt på siden av saken, men når dere først har vært gjennom denne problematikken er det interessant å høre om det kan gi føringer for databaser på internett.Har dere i denne prosessen vært borti noe som tilsier at den samme informasjonen kan legges ut i databaser med avskrifter, eller ikke. Dvs er det forskjell på om informasjonen er søkbar eller ikke? Det jeg har sett av stoff fra Datatilsynet skiller ikke mellom søkbart/ikke søkbart, men det er ikke sikkert jeg har sett alt fra dem.Har Datatilsynet gitt sin tilslutning til disse nye reglene?Vedr døde, hvilke andre opplysninger enn dødsårsak er sensitive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Aldersgrenser for publisering ble også gjennomgått for Digitalarkivet. Tidligere har vi, etter avtale med Datatilsynet, praktisert en omtrentlig hundreårsgrense. Dåpslister har vi lagt ut til 1905 (med unntak av større byer/lister for et stort område hvor det vil være en viss sannsynlighet for at noen personer lever til de er 100 år), konfirmantlister til 1920 og vielseslister til 1925. Lister over døde og gravlagte har vi lagt ut til forrige år, men da har vi tatt bort taushetsbelagte opplysninger og annen informasjon som kan oppfattes som støtende av pårørende.Denne praksisen har vi nå fått aksept fra Riksarkivaren for å fortsette med. Det er også forventet at vi flytter aldersgrensen etterhvert som tiden går. Av praktiske hensyn vil vi flytte aldersgrensen hvert femte år. I år er det fem år siden forrige grense blir satt, så dermed kan vi flytte grensene med fem år: dåpslister fram til 1910, konfirmasjonslister fram til 1925 og vigselslister fram til 1930.Jeg understreker at dette gjelder kun for databaser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takk skal du ha Anette.Du skriver ikke noe om de siste grensene er godkjent av Datatilsynet. Hvis de er det, må man vel kunne si at Datatilsynet gir noe varierende informasjon. Men vi får bare se på de nye grensene for scannet mikrofilm som en positiv overaskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Riksarkivaren har vært i dialog med Datatilsynet før aldersgrensene ble vedtatt, så den siden av saken skal være problemfri.At bilder og søkbare data behandles ulikt i denne sammenheng skyldes til dels Digitalarkivets tidligere praksis og ønsket om å videreføre denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Dette er merkelig: Se årstallene som er angitt i innlegg 101 og 103, begge fra offisielt hold, men årstallene stemmer jo ikke overens ? Mangler det samkjöring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Vel, etter min ringe oppfatning virker dette logisk. Bildene er mindre søkbare og tilgjengelige i forhold til søkbare databaser. Sistnevnte gir jo muligheter til krysssammenligninger som er ytterst tungvint med bildene. Dessuten skal de mest følsomme opplysningen i kirkebøkene være sladdet under mikrofilmingen. Tilgangen til bilder på Internett blir dermed plassert et sted mellom tilgangen man i dag har på lesesalen og det man har i digitalarkivets databaser. Dette er etter min oppfatning en velfundert og avbalansert vurdering gjort av de ansvarlige. Det skal vi være takknemlige for.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Vangli, Takk for svaret. Javisst er vi takknemlige for alt mulig, men det er jo engang slik at det som er soleklart for eksperten er litt merkelig for oss almene 'kunder'. Nå forstår vi det litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Erling O. Hagerup

Kvifor viser testsida for 'Kirkebøker fra mikrofilm' at det i dag er indeksert 5657 sider?I går var det indeksert langt fleire sider. Eg såg då på m.a. kyrkjeboka for Giske. Den er borte i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Ordner seg antagelig i under kveldens oppdatering. Se post (93) og (94) i denne tråden.Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Jeg kan bekrefte Per Inge sin observasjon. Feilen skyldtes en feil på en intern server sist natt. Siden det er sommer, varmt og godt, har jeg latt systemet gå urørt for virkelig å se at feilen retter seg selv i kveld.Ha en fortsatt god sommer, Bent Vangli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Frank Johansen

Jeg har merket meg at det er høyst sporadiske oppdateringer av de indekserte kirkeboksidene om dagen. Men det har kanskje noe med andre aktiviteter i Riksarkiv-bygget å gjøre? (Det er vel snart klart til å åpnes for publikum?)Også er det vel ferietid hos dere også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Jeg har et spørsmål vedrørende opplisting av kirkebøker. Når jeg søker i databasen over Kirkebøker fra mikrofilm Lenke finner jeg bare omtalt 1 bok fra Finnås i Hordaland.Finnås prgj, Bremnes sokn: 1920 - 1936, Klokkerbok (0 bilder)Er det noen spesiel grunn til at ikke flere kirkebøker fra Finnås er tatt med i opplistingen? Jeg skulle anta at det forekom kirkebøker fra kirkene både på Moster og Langevåg også. De eldste kirkene her ble bygget så tilig som 1100-tallet og ca 1621.Nåværende kirke i Bremnes sokn ble bygget i 1869, slik at flere kirkebøker derfra også burde vert i opplistingen.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Bare de som er scannet inn så langt er med i listen, og bare det er bare mulig å slå opp i de som er ideksert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Bent Vangli

Vel overstått sommer til alle sammen. Jobben med det nye grensesnittet går framover. I løpet av et par dager vil vi starte en intern alfatesting på våre egne ansatte :-). Da vil det sikkert dukke opp mange nye feil. Deretter kan det være aktuelt med en betatesting med noen heldige utvalgte eksterne brukere for justeringer og forbedringer før løsningen lanseres. Jeg regner med at halve Norge har lyst til å være betatestere her :-)Forøvrig er første konkrete tiltak i forberedelsene for lansering gjennomført i dag. Ny Internett server ble satt i drift for å kunne håndtere den forventede belastningsøkningen ved lanseringen. Dere vil merke det som raskere respons i den funksjonelle testen som allerede ligger ute.mvh Bent Vangli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hvis dere ikke alt har funnet en gruppe betatestere, vil jeg anta at dere kan finne en motivert gruppe i Digitalpensjonatet. Siden navn og e-postadresse ligger der, er dette en gruppe som er lett å nå, samt at de har vist stort engasjement for felleskapet ved å registere kirkebøker etc.Lykke til med testingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Det er veldig greit om det er et bredt spekter av brukere i denne testingen. Vi som bruker disse kirkebøkene aktivt har gjerne forskjellige nettlesere, oppløsning og båndbredde.Så langt har jeg vært kjempe fornøyd med utlagt materiale, har gitt tilbakemeldinger på det som er bra og det som måtte være mindre bra.Dette er et tiltak som så absolutt er en kjempe fordel for oss slektsforskere. Bukker og takker for det arbeidet som legges ned i denne prosessen. Også jeg er en av de som følger spent med daglig om der er kommet nye kirkebøker tilgjengelig :)Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jeg merker meg at antall innskannede bilder stadig øker mens antall indeksert står 'på stedet hvil'. Når vil dette endre seg? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei John. Det skyldes at forberedelser til åpningen av nye lokaler i Riksarkivet har stjålet all tid til nøkkelpersonalet som indekserer. Det er jo dette med Tordenkiolds soldater da ..... :-) . I løpet av kort tid vil nok denne jobben komme i gang igjen.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Øystein Bredal

Nå er det mulig at jeg har oversett noe som burde være innlysende, men jeg spør nå likevel.Jeg ser at antall indekserte sider stadig øker, men antall tilgjengelige kirkebøker øker ikke tilsvarende. I hvert fall ikke som jeg kan se. Dette registrerte jeg allerede før man varslet alfa- og beta-testing av endelig løsning.Kan noen forklare meg sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Du har nok misforstått hva jeg snakker om. Som jeg skriver så har jeg registrert at det stadig indekseres nye sider. Dette arbeidet har helt klart kommet i gang igjen etter pausen beskrevet i (122).Det jeg lurer på er: Hvorfor blir ikke flere bøker tilgjengelige selv om nye sider indekseres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.