Gå til innhold
Arkivverket

[#28860] Scanning av Kirkebøker II


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Bredal

Dette er dypt og inderlig flaut. Jeg har vært litt for fokusert på Sør-Norge og ikke sett utviklingen i de nordligste fylkene. Her har tilgjengeligheten på sider vært langt større enn jeg har registrert. Jeg har, kort sagt, vært litt for kjapp i avtrekket med å sende ut et spørsmål.Som jeg skrev i (123) har jeg altså oversett noe helt innlysende. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Til LarsEr nok bare tilfeldig.Til MayDet er ikke skannet inn noen bilder der, men databasen har boken registrert. I denne testversjonen vises databasen uten hensyntagen til om det er skannet inn noen bilder eller ikke.I produksjonsversjonen vil kun registreringer med skannede bilder bli vist. Betatestingen er i gang, og vi har hatt en 'usabillity' test. Erfaringen fra begge disse testene viser at det er nødvendig med en del endringer og tilpasninger. Lanseringen ser derfor ut til å bli i siste halvdel av oktober, så sant vi ikke får alt for mange hindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Takk til Bent for forklaring. Det er vel flere enn jeg som ikke er datakyndig nok til å definere begrepene riktig. Fint å se at det nærmer seg lansering, gleder meg. Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg kikka litt på nokre av dei få innskanna bøkene frå Hordaland. Ein stad fann eg karakterar på alle konfirmantane. (Eg forstod ikkje så mykje av karakterane, som varierte frå 2- til 5, for eg veit ikkje korleis karakterskalaen er.) Er ikkje dette litt sensitive opplysningar dersom konfirmanten eller nære pårørande er i live?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Jeg venter spent og ser frem imot når kirkebøkene for bl.a. Oslo vil være tingjengelig på nett. Har allerede funnet mye interesant i det som ligger ute nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Steien

Hei Eg høyrer med blant dei som litt seint fann fram til dei innskanna kyrkjebøkene, - men som er stornøgd med det eg finn. Har ein liten reaksjon når det gjeld persontryggleik. I kyrkjebøker frå Bergen, som er det eg har jobba med, finn ein av og til eit lite kryss ved namnet i dåpsregistringa og i merknadsfeltet kan det då vere lagt inn t.d. opplysningar om utmelding av statskyrkja. Eg har sett slike registreringar gjort så seint som i 1981, og undrer på om ein ikkje her har eit lite problem med omsyn til personvernet. Torill Steien i Molde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg har hatt stor glede av denne tjenesten. Venter i spenning på at stadig mer blir lagt ut. Et forslag: Knappene man bruker til å bla med ligger helt til venstre på siden. Når jeg forstørrer til full (100%), blir de liggende utenfor skjermbildet når jeg scroller sidelengs for å se rubrikkene som ligger lenger til høyre (mye brukt når jeg leter blant foreldres navn ved dåp og brudepars fødested). Kunne det la seg gjøre å la knapperekken 'flyte' til midt i skjermbildet? Da slipper jeg å scrolle tilbake til venstre og finne knappen for en side frem eller tilbake. Så klart kan jeg bare klikke på siden, men hvis jeg er nederst på en side, kommer fokus på den nederste halvdelen av neste side, og oftest vil jeg begynne fra toppen på neste eller foregående side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Angående personvern se innlegg 101 i denne tråd. Kirkebøker fra 1981 blir nok ikke å finne her.Ang. layoutmessige forslag: De sidene som ligger ute nå er kun testsider. De ferdige sidene kommer til å se anderledes ut, og er gjort tilgjengelige for en begrenset testgruppe. Sist jeg hørte noe kom den endelige 'portalen' til kirkeboksidene å bli lansert 'i slutten av oktober.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Jeg har to spørsmål: 1) en god del kirkebøker i hvert enkelt prestegjeld er 'gråmarkert', dvs. at det ikke er lagt ut bilder av sidene enda, men hva med kirkebøker innen prestegjeldene som ikke står på lista, vil disse komme med senere?2) er det noe nytt mht. lanseringen av denne tjenesten? Ser i et innlegg her at dette skulle skje i slutten av oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

1) Ja, alle kirkebøkene dukker opp etterhvert.2) Siste melding til beta-testerne som jeg har fått med meg var i går, 25. oktober, og den inneholdt bl.a. ordene 'Vi nærmer oss lansering.'NB! Påpeker at jeg uttaler meg som privatperson, og det jeg kommer med i denne tråden er stort sett er andrehånds-informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Som sagt over har vi hatt noen betatestere i gang. De har kommet med svært mange gode forslag til forbedringer. Vi har også tatt inn enkelte utvalgte brukere med forskjellig bakgrunn, som har brukt det nye systemet mens vi har observert hvor intuitivt det virker for dem. Det har også ført til flere forbedringer.Vi er nå inne i innspurten med å tilrettelegge ledetekstene for de forskjellige språkene. Løsningen blir lansert på fire språk i ledetekster allerede fra starten av; bokmål, nynorsk, nordsamisk og engelsk. Bokmål og samisk er ferdige pr. i dag.Dessuten gjenstår det noen mindre justeringer og feilrettinger. Men de er av en type som ikke vil forsinke lanseringen, da dette vil være ferdig innen førstkommende helg.Bare for å ha svart allerede, jeg har ikke fått formell lanseringsdato ennå, men Arkivenes dag er 12. november og da skal dette være i full drift. ellers faller øksa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Noen av de opprinnelige filmingene som mormonerne har gjort av norske kirkebøker inneholder feilfotograferinger - de har bl.a. hoppet over flere sider, ark har vært sammenklistret, osv. Vil dere korrigere for denslags ved å sjekke folienumrene? Jeg ser at landet nordfra dekkes i et inponerende tempo. Det foreligger foreløpig lite fra indre østland, men det som finnes har vært en fryd å bruke. Så en foreløpig stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ved søk i både Spydeberg 1778-1814 og Hobøl 1733-1814 får jeg meldingen 'Etterspurt kirkebokside er ikke tilgjengelig på Internett grunnet personvern og/eller andre klausuler'.Dette er jo temmelig gamle kirkebøker så derfor lurer jeg på hva som er årsaken? For Hobøl var det ganske mye som var sperret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Det skyldes endringer i kontrollprogramvaren for tilganger denne uken. Dette vil rette seg i løpet av natten når nye aksesskontrollister blir lagt ut.Forøvrig har jeg en dårlig og en god nyhet :-)Den dårlige nyheten er at testsystement som flesteparten har brukt det siste halve året blir satt ut av drift mandag ettermiddag eller kveld den 7. november.Den gode nyheten er at dette har en årsak i noe som kommer dagen etter.Ha en fortreffelig helg.mvh Bent Vangli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Dette er kan henda eit ''dumt'' spørsmål, men eg kan i farti ikkje sjå at det har vore diskutert (eg har rett nok ikkje lese alle innleggi like grundig...):Eg har fleire gongar vore på leiting etter dødsdatoar etter 1924 og oppdagar at heile sider er ''sperra''. Er har respekt for at einskilde opplysningar kan vera i strid med personvernet, som t.d. dødsorsak, men hadde det ikkje vore like greitt å leggja ei remse over den kolonna og eventuelle andre ''kjenslevare'' opplysningar i staden for å sperra heile sidene?Elles all ære til dette prosjektet som må vera noko av det mest banebrytande som har funne stad sidan Digitalarkivet vart skapt!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Lars har et godt poeng der, men kanskje det hindrer avfotograferingen for mye?Har man forresten løst problemet med horisontal posisjonering, slik at vi f.eks. kan 'trekke' sidene nedover og holde foreldrenes navn sentrert i midten på jakt etter barn som gifter seg, uten at sidene sklir over mot venstre igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei LarsDette er nok helt urealistisk, selv om jeg er prinsipielt enig. Jobben med å gjøre dette for 1,8 millioner dobbeltsider er uoverkommelig innen de tids- og ressursrammer vi har. Et enkelt regnestykke illustrerer dette. La oss si man svært snilt bare trenger 5 minutter pr bilde for å gjøre de nødvendige sjekkene og sladdingene. Da medgår det 9.000.000 minuttverk eller 150.000 timeverk som utgjør anslagsvis 75-100 årsverk. En vil derfor uansett ikke bli ferdig før til og med de strengeste tidsfristene forlengst er utløpt.Så det eneste praktiske er å sperre hele sider dersom noen del av siden er utenfor grensene personvernet setter. Og det er slik sikkerhetssystemet virker. Det kryssjekker alle listetyper på siden opp i mot respektive tilgangsregler, og nekter/gir adgang basert på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Til Per HåkonSvaret er mest nei. Posisjoneringen av store bilder lokalt på PCen styres i stor grad av netteleseren. Det er visse mekanismer som kan utnyttes for å få til visse typer posisjoneringer, såkalte interne linker. Det utnyttes når du klikker på bildet, men denne metoden har begrensninger til steder på siden hvor du kan plassere egne merker ('tagger'). I versjonen vi lanserer kan man klikke på bildet i venstre kant (første 100 piksler for å være presis) for å bla til forrige side. Er klikket i øvre halvdel posisjoneres bilde etter øvre kant, tilsvarende for nedre. Klikk i høyre del av bildet tar en til neste side med samme type vertikale justeringer. Alt er ventrestrejustert i denne versjonen.Jeg vet om og har testet en måte som får til høyrejustering, men det krever noe kilne omlegginger i programvaren, samt uttesting for å se at det ikke bare virker for en eller to typer nettelesere. Dette har jeg ikke våget å starte på oppå alt det andre som må gjøres. Så dette er blitt en kandidat for forbedring i en revidert versjon som sikkert må komme ganske raskt etter lanseringen når vi ytterligere erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.