Gå til innhold
Arkivverket

[#28890] Jacob Olson f. 9. april 1867 i Sund. Reiste til Amerika 1888

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

TerjeLenka i innlegg 22 er feil. Sorry. Søk på emigranter fra Bergen med fornavn som inneholder Jacob og etternavn som inneholder Harris. Denne mannen har en bror ved navn Edvard... så da er det ikke 'din' Jacob?Det er ikke tvil om at Nils Olai fikk sin bilett betalt i Amerika. Det sies her: Lenke fordi (pp) betyr prepaid - altså forhåndsbetalt i Amerika. Men det sies jo ikke at det er Jacob som har betalt den.....Om du virkelig har lyst til å finne ut hva som skjedde med Jacob. Må du i allefall finne ut hva som sies i dødsfallsmeldingen i 1922 når Jacobs far dør. Dessuten vil jeg sterkt anbefale å følge rådet i innlegg 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tror det er noe rart med datamaskinen min. Når jeg åpner denne debatten, trykker ctrl+F og skriver 'takk' i søkefeltet, og trykker 'enter' - - - - - Ja, så får jeg null treff! Pussig. Må nok restarte maskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er lite sannsynlig at jeg finner noen info etter at far til Jacob, Nils, Hans, Otto og Elseborg døde. Jeg antar at Jacob døde mange år før faren.Det var Otto som overtok garden etter at faren Ole døde, dvs han overtok en del år før. Søsteren Elseborg bodde i Bergen og var ugift og den eneste av barna som ble igjen på Hevrøy var min morfar Otto.Jeg antar at Jacob døde omkring århundreskiftet, men jeg vet ikke om han hadde familie elle når og hva han døde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Terje Aarland

Med jevne mellomrom tar jeg frem denne saken. Jeg vet at når man har prøvt seg noen ganger så dukker det alltid noe nytt opp, men i denne saken står jeg helt fast.Bror til min morfar reiste til Amerika i 1888. Min mor fortalte at denne hennes onkel døde i ung alder, og det var sikkert sant, men hvor det ble av han egentlig er det ingen som vet. Jeg vet at han reiste sammen med sin fetter Otto Halvardson Lundø og han bosatte seg i Mower county i Minnesota, men om min grandonkel Jakob bosatte seg i Minnesota er det ingen som kan svare meg på. Jeg har ikke funnet hans død eller hans obit og vet ikke hvor han egentlig drog. Kan han ha dradd på et eller annet gulleventyr og dødd ensom ute på prerien eller hva kan ha skjedd. Hadde han kone og barn? alt dette står helt ubesvart og kanskje det finnes noen slektninger der? Skulle så gjerne vite noe?Håper at det er noen som kan hjelpe meg med dette? Dette spørsmålet om Jakob dukker stadig opp og særling i de store høytidene og nå som julen stunder til. Vel det er kanskje over 100 år siden han døde, men likevel hadde det vert ok å visst hva som egentlig skjedde med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.