Gå til innhold
Arkivverket

[#28893] Mange byggdebøker , m.m kan skannes innen få måneder oig legges på nett.

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg siterer bygdebokforfatter Per Stian B. Kjendal i innlegg (45) : ' Det som hadde vært interessant å få skannet og lagt ut er det eldste bygdebøkene og de som ikke er å få kjøpt lenger'. Da er det her vi må starte og hva må da til-hvilke tillatelser må innhentes,jeg mer om opplysninger eldre enn 100 år? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg har hatt en samtale med kultursjefen i Lier i dag. Hun forteller at bygdeboken for Lier ble gitt ut i seks bind 1953-77. Da bind II ble utsolgt, vurderte kommunen nyutgivelse mot utlegging på internett. Det viste seg da å bli vesentlig billigere for kommunen å legge ut på nett enn nyopptrykk. Et privat firma tok 40 000 kr. for hele tilretteleggingen til nett av alle seks bind. Dette firmaet brukte en underleverandør i Østen som sto for skanning, ORC-lesing og grovkorrektur. Kultursjefen leste finkorrektur før det norske firmaet foretok den endelige tilrettelegging slik den fremstår i dag. [url="http://www.lier.kommune.no/liers-historie/>http://www.lier.kommune.no/liers-historie/ Forfattere og fotografers opphavsrettigheter ble, etter gjennomgang av kommunens advokat, ansett som dekket gjennom den opprinnelige avtale. Personopplysningsloven ble vurdert som ikke relevant. Personvernhensynet til de omtalte levende personer ble vurdert mot allmennhetens nytte, og dette ble ansett som uproblematisk, også fordi personopplysningene, og omtalen er lite sensitiv. Det har da heller ikke vært noen negative reaksjoner på dette. På spørsmål om hvordan hun ville vurdert internettpublisering hvis det hadde dreid seg om et nyskrevet verk, svarte hun at erfaringene var så positive at nok man ville lagt ut også en internettversjon, men internettversjonen burde ikke komme samtidig. Da ville hun ha regnet med noe redusert boksalg, men så lenge det ble lagt inn en karenstid ville det ikke vært noe problem. – Fortsatt selges det av restopplaget av de tilgjengelige bindene, og de markedsføres gjennom internettutgaven. Hun la vekt på at fra kommunenes synspunkt hadde både bok- og internettversjon sin egenart og selvstendige verdi for befolkningen den skal tjene og for å markedsføre kommunen og å spre kjennskap til lokalkulturen. Det overordnede målet med utgivelsen har hun formulert i et forord:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Fint å høre at det har blitt så godt tatt imot i Lier og at de ser mulighetene på nettet! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er positivt overrasket over at Lier kommune fikk ordnet nettpubliseringen av bygdebøkene for kr 6.600 pr bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og jeg er NEGATIV til å bruke lavkostland,men kansje fungsjonærene i Lier komune har samme arbeids og lønnsvilkår som i østen-. Vi valgte et lokalt trykkeri ved utgivelsen av Bakke Bygdebok. Og rettighetene til boka er forfatterens til hele opplaget er solgt-og det kan ta hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåe Solberg

Sigbjørn Sandsmark tar opp vel egentlig opp det prinsipielle spørsmålet om globalisering, og hvordan vi skal forholde oss til den. Som ham, ser jeg mange betenkelige sider ved dette, men politiske diskusjonen om temaet ligger langt utenfor forumets rammer. Her har jeg nøyd meg med å referere hvilke løsninger én kommune, i dagens verden, har funnet. Jeg kan ikke se at det innen kulturlivet skal stilles andre krav til ”moralsk standard” enn i andre sammenhenger. Det er lenge siden parolen: ”kjøp norsk” hadde særlig gjennomslag. Se hvor skjorten du har på deg, er produsert. Som det burde gå frem av mine innlegg, har jeg lagt vekt på at forfatternes rettigheter må ivaretas. I tilfellet Bakke Bygdebok varer disse riktignok ikke hundre år, men de etterlatte og historielaget har rettighetene frem til år 2072, og en eventuell internettutgave om noen år må selvsagt avklares med rettighetshaverne. Representerer Sandsmark dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Til 56. Boet etter forfatteren sitter med rettighetene intil den nå avdøde forfatterens honorar er betalt fullt ut,siden overlates rettighetene til Flekkefjord Historielag hvor jeg er styremedlem. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.