Gå til innhold
Arkivverket

[#29003] Utskrivne soldatar 1905


Gjest Alf Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Strand

Har fått spørsmål om å laga ei lita oversikt over soldatar som var utskrivne i konflikten med Sverige 1905. Finst det slike kjelder i Statsarkivet?Mvh Alf Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har arkivmateriale fra bataljonene, og jeg har sett gjennom korrespondansen som gjelder Sogn bataljon. Der ligger det ordre om innkalling til øvelse i juli 1905, og med beskjed om at øvelsen kunne bli forlenget. Det ligger ordre om å stille vaktmannskap til Bømoen, og vaktstyrken ble rullert, og lå der til langt ut på høsten. Det ligger oversikter over alle som ble innkalt til slik vakttjeneste. Jeg har derimot ikke funnet oversikt over mannskaper innkalt til grensevakt.I alt skal nesten 23000 mann ha blitt kalt inn i september 1905. Det burde være naturlig at ordrene om innkalling gikk gjennom bataljonene. Følgelig skulle man ha ventet å finne oversikter. Men så langt har jeg ikke funnet slike for Sogn bataljons del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.