Gå til innhold
Arkivverket

[#29030] Kvinnelister 1905

Gjest Karle Gjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Karle Gjernes

Tidlegare i år fekk eg god hjelp til å finne stemmetala ved folkerøystingane i 1905. Dette året gir nye spørsmål. Er det mulig å finne kor mange kvinner frå kvar kommune som deltok i underskrftskampanjen til støtte for unionsoppløysinga.? Eg er spesielt interessert i Smøla (Edø kommune). Takk til den som kan vite noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen

I lokalavisa finner du i alle fall ikke den opplysninga du er ute etter. Har bare sjekket Romsdalsposten, som kom ut i Kristiansund; de andre lokalavisene er ikke tilgjengelige ved Kristiansund folkebibliotek.I avisa torsdag 17. august 1905 på side 2 står det en notis som har overskriften 'Igaaraftes'. Resten av artikkelen går slik:'afsendtes herfra gjennem Normans Boghandel de Lister, som var udlagt til Underskrift for Kvinderne, som altsaa paa denne Maade fik give sit 'Ja' til 7de Junibeslutningen.I Betragtning af Kvindernes Mangel paa Organisation og den knappe Tid, der var forhaanden, maa man sige, at Resultatet var udmerket. Listerne udviser nemlig 2321 Navne her fra Byen, desuden er der i Landdistrikterne indsamlet og afsendt herfra Lister med ialt 700 Navne.Foruden disse er ogsaa en Del Lister sendt direkte til Kristiania gjennem vedkommende Samlere selv.Af de 700 Navne kommer paa Aasgaard 137, Øre 119, Kvalvaag 30, Torvik 135, Halse 240 og Ekisdal 39.Senere er indkommet fra Thingvold 102, Sundalen 20, Flemmen 53, Todalen 114, Gimnæs 46 og Fredø 72.Fra John Johnsens Papirforretning er idag sendt Liste med 107 Navne, ialt her fra Byen 2428.'I en notis tirsdag 22. august står det i et innkommet telegram til Romsdalsposten, datert Kr.ania 21. August: '558,000 Ja-Stemmer. Efter foreløbig Optælling av Kvindernes Stemmelister viser omkring 190,000 Ja for Opløsning. Ialt har 558,000 voksne Mennesker stemt Ja.'Jeg har ikke funnet noe resten av august 1905 som sier noe om innsendte lister fra Edø, men jeg har heller ikke sjekket avisen før denne avstemninga for å se om de skriver noe om kvinnelistene. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karle Gjernes

Takk, Tore. Det kan sjå ut som det ikkje har vore noe aktivitet på kvinnesida på Smøla. Det er vel ikkje så rart kanskje, men eg vil tru at noen kvinner her også hadde eit aktivt syn på den politiske liv. Men kommunikasjonsmessig låg vel Smøla for avsides til at kvinnene fekk delta i denne hektiske tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.