Gå til innhold
Arkivverket

[#29045] Hvordan kan man forstå at svar til tema blir brukt til betalte slektsoppdrag?

Gjest Knut Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette ble veldig mye 'følelse', 'tanker' og 'frykt' for at noen skor seg på andres arbeid. Skulle ønske dere kunne være mer konkrete. Er det noen bestemte personer dere har i tankene, kunne det kanskje være en idé å ta spørsmålet opp med vedkommende. Men da ble det vel ikke noe tema her.I stedet føler nå mange av de flittigste brukerne/bidragsyterne i dette forumet et behov for å bedyre sin uskyld. Selv regner jeg meg både som nyter og yter. Du verden så mye hjelp jeg har fått gjennom årene, men jammen har jeg brukt noen timer på å hjelpe andre også. Og min lønn regner jeg med å få et annet sted...Jeg har inntrykk av at folk - dvs. bidragsyterne i dette forumet - deler raust av en ufattelig mengde primær- og andre kilder. I en meget kommers verden er det nesten noe naivt over rausheten.At profesjonelle slektsgranskere tar seg betalt for sitt arbeid, er ikke til å undres over. Men det må jo kunne forventes at også slike bruker kildehenvisninger m.m. for å vise hvor de har opplysningene fra. Og da er det vel neppe tilstrekkelig å vise til et innlegg under et tema her. Eller?Hvis noen blir 'tatt' i å bruke i kommersielt øyemed opplysninger andre har gravd fram, og uten å kreditere opphavskvinna, synes jeg noen bør 'tala åt' vedkommende. Det vi risikerer, er at forum som dette tørker ut fordi ingen vil fø på snyltere.Foreløpig lever jeg etter mottoet 'Den største glea ein kan ha, det er å gjera andre gla'.' Selv om det jo ikke er alle opplysningene som vekker like stor glede. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Knut Skorpen

Eg har lese innlegg 15 igjen, utan å forstå det, men innlegg 18 forstår eg.Vi veit Colombo er langdryg - når kjem han med løysinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

'Problemet' er vel ikke at det er noen som er dyktig nok og som har næringsvet nok til å ta seg betalt for arbeid med slektsopplysninger. Vi skulle vel heller ønske at det var flere 'proffer' som en i gitte situasjoner kunne spørre til råds, og selvfølgelig betale det disse opplysninger er verdt.Ellers så er det jo helt sinnsykt, for å bruke et moderne uttrykk, at så mange historikere som har dette som yrke tar seg tid til å hjelpe og rettlede oss amatører på dette forum.Men når det er sagt, mitt 'problem' er at det så alt for skjelden dukker opp spørsmål som jeg med alle mine bygdebøker og min database kan bidra med å hjelpe. Ja jeg har faktisk tatt meg selv i at, 'farken nå var jeg litt for sen til å komme med opplysninger, en annen kom meg i forkjøpet',Dette er vel også noe av vår hverdag når vi nesten daglig logger oss inn på digitalarkivet.Vennlig hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra innlegg nr. 18 hentes følgende andel: 'venter jeg med spenning og glede på stykkets ende samt lønnlig oppklaring.' og som svar på innlegg nr. 27:Innlegg nr. 28 har en korrekt beskrivelse og man takker meget for dette med tiltredelse av budskapet på den måte det er beskrevet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.