Gå til innhold
Arkivverket

[#29057] Påskenøtt!! Peter Wessel Tordenskjold`s aner


Gjest Solveig W.I
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Slik jeg forstår Solveig, knytter hun seg på grenen til Knud Brun og Karen Jansdatter Wessel. Deres datter Hermichen Wessel Brown f. 16/9-1714 var gift med Jacob HAnsen Thode. Men jeg har bare ett barn på de: Knud Jacobsen Thode f 1734. Hermichen Wessel Jacobsdatter Thode f.1737 Død 17.mars 1815 må da være en søster av Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Per Nermo har disse slektene her: [url="http://nermo.org/slekt/d0010/g0000085.html#I19361>http://nermo.org/slekt/d0010/g0000085.html#I19361- men det er riktig som Ellef sier, at det kom noen få(?) hollendere som hadde Wessel som fornavn. Wessel er den dag i dag et ganske vanlig fornavn i holland. En av mine aner var Wessel Harches. Jeg er kommet fram til at det antakelig betyr ”Wessel, sønn av Harke” (har også vært inne på at etternavnet kanskje kan komme av stedsnavnet Harchies i Belgia).Det er antakelig min Wessel Harches som finnes her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ellef innlegg nr 25: Det står litt om etterslekta til hollenderen Wedzel Jacobssøn i bygdebok for Sandsvær. Sønnen Jakob Wesselsøn 1696-1762 var sagmester og eide Øvre Hvaal og Eid. Han var gift i 1723 med Gunhild Tollefsdtr Øvre Hvål 1700-1748, som hadde aner fra gårder i Sandsvær, Lardal, Flesberg, Telemark og sikkert flere steder (gårder som Eid, Hvaal, Komnes, Rustand, Foss, Evju, Vesetrud, Hotvedt, Ånnestad, Ristvedt, Otterstad m fl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

til 24:Christense Dorothea Broch, 1744 - 1816, g.m. sogneprest til Ytterøya Hans Christophersen Bernhoft, 1725 - 1771.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig W.I

Hei Ellef!Min slekt går tilbake til sjøhelten Peter Wessel Tordenskjold Takk til dere andre for innspill.Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig W.I

Hei Knut!Hermichen Wessel Jacobsdatter Thode f. 1737-1815Hun er datter av Hermichen Wessel Brown f. 1714-1782Hun er datter av Karen Wessel f.1685-1756Karen Wessel er søster til Peter Wessel Tordenskjold f.1691-1720Foreldrene deres: Jan(Johan) Wessel og Maren SchøllerSol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

- jeg uttrykte meg litt dumt i mitt siste innlegg - beklager Knutn! Solveig synes å være ny(?) i dette forumet, og jeg ønsket bare å gjøre henne oppmerksom på at hun ikke må føle noen som helst forpliktelse til å opplyse noe som helst om sitt slektsskap med Tordenskjold. Meningen med dette forum er selvfølgelig at man skal kunne stille spørsmål og eventuelt få svar på disse. Motspørsmål som egentlig ikke har noe med det opprinnelige å gjøre, kan man 'glætt' overse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knutn fasting

Vi er mange etterkommere etter Jan Wessel og Maren Schøller og det er av interesse å få frem nye slektsforbindelser, derfor spørsmålet, ikke noen annen hensikt, så kom igjen !; o} knutn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig W.I

Hei Knutn!Mine aner: Karen Wessel f.1685 søster av Peter Wessel Tordenskjold var mor til Hermichen Wessel Brown f.1685 Som igjen var mor til:Hermichen Wessel Jacobsdatter Thode gift med Peter Arnet f.1740Datter Anna Dorthea Løve Petersdtr. (Arnet)f.1780 var gift med Jacob Andersenf 1772Deres datter Jacobine Dorthea Jacobsdtr.f.1812 var gift med Mons Andersen f.1803Deres datter Anna Dorthea Monsdtr. f.1842-1931 var gift med Gjert Gjertsen f.1837Gjert Gjertsen var sønn av Gjert Olsen f.1741 som er min tipp tipp oldefarHvor går dine aner hen?Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei igjen Solveig.Fra en bror: presten Christopher 1674 - 1754.Jeg kan gjerne sende deg hans etterkommere hvis du har en epostadresse.; o} knutn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Solveig. Du skriver: Deres datter Anna Dorthea Monsdtr. f.1842-1931 var gift med Gjert Gjertsen f.1837Gjert Gjertsen var sønn av Gjert Olsen f.1741 som er min tipp tipp oldefar Er ikke Gjert Olsen f.1741 ?? 'litt gammel' til å være far til Gjert Gjertsen f.1837 ??. Jeg bare spør. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha. Jeg spør på grunn av omstendighetene rundt en Gjert Olsen (Brems) født 1692 i Os (utenfor Bergen).Lurer litt på hvor han ble av. Muligens forsvant han blandt de mange som ble sendt i krigen i Danmark. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig W.I

Hei!Karen Wessel,søster til Peter Wessel Tordenskjold er min 7.xtipp oldemor og Jan (Johan)Wessel er min 8.xtipp oldefarSol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest knut fasting

Her kommer mere Wessel:Just Wessel, f. 1830 Hemne, nedstammer i 4. ledd fra P. W. Tordenskjolds bror, Eiler W.Er det noen som kjenner denne linjen ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.